Budują obwodnice. Umowa na drugi etap w Mogilnie podpisana
mat. UMWKP
W obecności marszałka Piotra Całbeckiego podpisano w czwartek (9 maja) umowę na budowę drugiego etapu obwodnicy Mogilna, co pozwoli całkowicie wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta. W ramach inwestycji powstaną estakada nad rzeką Panną i nowe rondo w Żabnie. To kolejne zadanie realizowane w ramach kujawsko-pomorskiego programu budowy obwodnic.
Inne z kategorii
Znamy laureatów w konkursie ,,Gęś filmowa”
Dotacje marszałkowskie dla hodowców pszczół. Umowy podpisane
fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP
- Nie tylko modernizujemy, ale także budujemy nowe odcinki kujawsko-pomorskich dróg, które tworzą funkcjonalny układ komunikacyjny w całym regionie – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – Dzięki obwodnicom wyprowadzającym tiry poza miasto ulice w centrach mogą dalej służyć lokalnemu ruchowi, pieszym i rowerzystom. Dokończenie obwodnicy Mogilna pozwoli zrealizować ten cel.
1,5-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 254 połączy istniejące rondo w miejscowości Świerkówiec z miejscowością Żabno. Umożliwi to wyprowadzenie tranzytu również z południowej części Mogilna. W ramach inwestycji powstanie estakada nad rzeką Panną o długości 220 metrów. Konieczne będzie również wzmocnienie gruntów słabonośnych betonowymi palami. Na połączeniu z istniejącą drogą wojewódzką oraz lokalną drogą na Bystrzyce powstanie nowe czterowlotowe rondo z chodnikami i przejściami dla pieszych. Zaplanowano także budowę przepustów dla zwierząt. Wokół drogi zasadzimy ponad 200 drzew i blisko 2 tysiące krzewów. Projekt przewiduje również budowę drogowej stacji pomiarowej z kamerami.
Za prace budowlane odpowiadać będzie firma Strabag, która na etapie przetargu złożyła najkorzystniejszą ofertę. Inwestycja o wartości 61,7 mln zł współfinansowana będzie ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027. Prace budowlane zajmą około dwóch lat (17 miesięcy bez okresów zimowych). Po odbiorach będą objęte siedmioletnią gwarancją.
W uroczystym spotkaniu uczestniczyli także przewodnicząca sejmiku województwa Elżbieta Piniewska, wicemarszałek Dariusz Kurzawa, starosta mogileński Tomasz Krzesiński i burmistrz Mogilna Karol Nawrot. Podpisy pod umową złożyli dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy Przemysław Dąbrowski i dyrektor regionalnego oddziału firmy Strabag Bogusz Czupryński.
Pierwszy etap obwodnicy został oddany do użytku w 2013 roku. Zbudowana została wówczas trasa o długości 5,3 km otaczająca Mogilno od strony północno-wschodniej. Inwestycja kosztowała blisko 31 mln złotych. W ubiegłym roku wyremontowano sąsiadujące z obwodnicą odcinki drogi wojewódzkiej nr 254:
- Mogilno-Wiecanowo – długość 2,3 km, koszt 2,1 mln zł, powiat mogileński,
- Żabno-Wylatowo – długość 2,8 km, koszt 5,2 mln zł, powiat mogileński.
W tym roku zakończy się modernizacja DW 254 Brzoza-Łabiszyn-Barcin (łączna długość 22 km, powiaty bydgoski i żniński). Zlecimy także odnowę odcinka z Wolic do Szczepankowa (długość 3,5 km, powiat żniński). W ramach programu poprawy bezpieczeństwa na drodze wojewódzkiej nr 254 powstanie rondo w Barcinie.
fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP
Kujawsko-pomorski program budowy obwodnic
Samorząd województwa sukcesywnie powiększa pulę środków na zlecenie prac projektowo-budowlanych w regionalnym programie budowy obwodnic. Obejmuje on czternaście obejść o łącznej długości około 70 km. Jego realizacja w najbliższych latach pochłonie około miliarda złotych.
Na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w nowej perspektywie unijnej przeznaczono rekordową pulę ponad 136 mln euro. Ze środków centralnych z kolei prawie 170 mln zł. Podpisano też szereg porozumień o współfinansowaniu zadań przez samorządy lokalne.
Lista obwodnic:
- Lubraniec – kończą się prace budowlane
- Rypin – trwają prace nad koncepcją, odbyły się konsultacje społeczne, przygotowania do uzyskania decyzji środowiskowej
- Brodnica – złożony wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej
- Tuchola – trwa projektowanie
- Więcbork – trwa przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej
- Lisewo – aktualizacja dokumentacji projektowej
- Białe Błota – samorząd gminy wybrał wykonawcę koncepcji
- Chełmża – odbyły się konsultacje, prace nad koncepcją, wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej
- Sępólno Krajeńskie – trwają prace nad projektem, zakończyły się konsultacje, przygotowania do uzyskania decyzji środowiskowej
- Golub-Dobrzyń – zakończyły się konsultacje, prace nad koncepcją w toku, przygotowania do uzyskania decyzji środowiskowej
- Radzyń Chełmiński – zakończyły się konsultacje społeczne, prace nad koncepcją, przygotowania do uzyskania decyzji środowiskowej
- Trląg – planowana wraz z przebudową DW nr 255, trwa aktualizacja dokumentacji
- Łysomice – trwają prace nad koncepcją, rozpoczęliśmy konsultacje społeczne
Źródło: Zarząd Dróg Wojewódzkich, Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego