Rusza budowa S10 – na razie pierwszy odcinek do Emilianowa
fot. GDDKiA
Wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz Południe - Bydgoszcz Park Przemysłowy wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25. Uzyskanie tej decyzji umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych.
Inne z kategorii
Marszałek hurtem kupuje autobusy
Medal marszałka dla stulatka. Ponad 70 lat był strażakiem [ZDJĘCIA]
Umowę na realizację, w systemie Projektuj i buduj, dla pierwszego odcinka S10 podpisaliśmy z firmą Intercor w maju 2022 r., a jej wartość to 411 mln zł. Droga pobiegnie w większości obecnym śladem DK10, a kierowcy będą mieli do dyspozycji parę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) w pobliżu węzła Bydgoszcz Park Przemysłowy (wcześniej Emilianowo). DK25 w okolicy Brzozy poprowadzona zostanie nowym śladem, dzięki czemu przeniesiemy ruch tranzytowy z mocno obciążonego odcinka na nową jezdnię z dwoma węzłami – Zielona i Brzoza – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
ZRID - ważny etap
Wydanie decyzji ZRID określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził Wojewoda Kujawsko-Pomorski. Powołani przez niego niezależni biegli – rzeczoznawcy majątkowi – oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości. Więcej o procedurze odszkodowawczej można przeczytać tutaj.
Dla wykonawcy inwestycji, uzyskanie decyzji ZRID oznacza start prac budowalnych po wcześniejszym przekazaniu mu placu budowy, co odbędzie się w ciągu 14 dni. W pierwszych tygodniach po przejęciu placu, wykonawca zajmie się porządkowaniem placu budowy, jego zabezpieczeniem i niezbędnym zapleczem realizacji prac, by móc przejść do robót ziemnych. Więcej na stronie internetowej kontraktu.
W oczekiwaniu na realizację
Budowa drogi ekspresowej S10 jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.). Pozostałe trzy odcinki S10 Bydgoszcz - Toruń w dalszym ciągu są na etapie procedury uzyskiwania decyzji ZRID.
W mediach sołecznościowych GDDKiA napisała:
Możemy budować pierwszy odcinek S10 Bydgoszcz-Toruń. Otrzymaliśmy decyzję ZRID dla budowy drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25.
Droga pobiegnie w większości obecnym śladem DK10, a kierowcy będą mieli do dyspozycji parę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) w pobliżu węzła Bydgoszcz Park Przemysłowy (wcześniej Emilianowo).
DK25 w okolicy Brzozy poprowadzona zostanie nowym śladem, dzięki czemu przeniesiemy ruch tranzytowy z mocno obciążonego odcinka na nową jezdnię z dwoma węzłami – Zielona i Brzoza.
Wojewoda powoła Zespół roboczy ds. S10
Aby usprawnić działania służb zaangażowanych w proces budowy drogi ekspresowej S10 na etapie uzgodnień między nimi, a także by przyspieszyć dalsze działania po wydaniu decyzji na realizację 1 odcinka, powołałem zespół roboczy, który będzie odpowiedzialny za koordynację działań. W skład Zespołu wchodzą przedstawiciele państwowych jednostek mających istotną rolę w sprawie, takich jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Lasy Państwowe, czy Polskie Koleje Państwowe. Celem Zespołu jest efektywniejsza współpraca i szybsze podejmowanie decyzji, już na etapie uzgodnień. Zwrócę się również do Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Klimatu, które sprawują nadzór nad jednostkami, z prośbą o nadanie priorytetu tej inwestycji, podkreślając jej kluczowe znaczenie dla regionu – zapowiada Wojewoda.
Prace nad pozostałymi odcinkami S10
- Odcinek 2 – Trwa ocena oddziaływania na środowisko prowadzona przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ).
- Odcinek 3– 3 października 2024 r. RDOŚ uzgodnił warunki realizacji inwestycji. Następnie, 4 października 2024 r., Pełnomocnik GDDKiA został wezwany do uzupełnienia dokumentacji, w tym map podziałowych. 25 października Pełnomocnik odpowiedział na wezwanie.
- Odcinek 4 – 3 października 2024 r. Pełnomocnik GDDKiA uzupełnił wniosek. 7 października 2024 r. wszczęto postępowanie po uzupełnieniu wniosku a raporty oddziaływania na środowisko zostały przekazane do RDOŚ.
Źródło: GDDKiA, KPUW