Wydarzenia 26 mar 2022 | Redaktor
Bezpieczniej na przejazdach kolejowo-drogowych w regionie

fot. ilustracyjna, Pixabay

Nowe urządzenia, oświetlenie i nawierzchnia zwiększyły bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo – drogowych w woj. kujawsko – pomorskim. Kolej zmodernizowała i wyremontowała ponad 20 skrzyżowań dróg z torami – zapewnia Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Nowe urządzenia – rogatki oraz sygnalizatory świetlne i dźwiękowe wraz z systemem do obserwacji i rejestracji zdarzeń – zostały zamontowane na przejeździe kolejowo – drogowym w Bydgoszczy Siermieczku, w ciągu ul. Przemysłowej, na linii Bydgoszcz – Toruń. Podobny zakres prac został zrealizowany w Sępólnie Krajeńskim, na trasie Nakło Nad Notecią – Chojnice. Dodatkowym wsparciem dla użytkowników ruchu drogowego jest energooszczędne oświetlenie LED.

Na linii Inowrocław – Bydgoszcz – Tczew poziom bezpieczeństwa podniósł się na przejeździe na drodze Poledno - Belno, gdzie zabudowane zostały rogatki. Na tej samej trasie nowa nawierzchnia na dojeździe do torów oraz na przejeździe jest m.in. w Pruszczu, Złotnikach Kujawskich, Jaksicach i Żołędowie.

Nowe urządzenia wraz z oświetleniem zabudowano na przejeździe w sąsiedztwie przystanku Suchatówka na linii Inowrocław – Toruń – Olsztyn. Na tej samej trasie prace związane z wymianą nawierzchni wykonano również na ul. Kolejowej w Gniewkowie, oraz przy przystankach Kamionki Jezioro, Rychnowo Wielkie i Zieleń.

Nowa nawierzchnia, dzięki której kierowcy przejeżdżają przez tory sprawniej, jest też na linii Laskowice Pomorskie – Czersk, m.in. w Łążku, Śliwicach i Osiu.

Pamiętajmy o rozsądku i zasadach bezpieczeństwa

Kierowcy są zobowiązani do zachowania szczególnej ostrożności na skrzyżowaniu drogi z torami. 99 proc. niebezpiecznych sytuacji na przejazdach kolejowo – drogowych to efekt  nieodpowiedzialnego zachowania i nierozsądnych decyzji. Od zachowania kierowcy zależą konsekwencje dla podróżnych w pociągu oraz pozostałych użytkowników ruchu drogowego.

Podstawowe błędy prowadzące do tragedii na przejazdach to: ignorowanie znaku stop, przejeżdżanie pod zamykającymi się rogatkami, omijanie półrogatek, blokowanie przejazdu przez wjeżdżanie na tory bez możliwości zjazdu, niewłaściwe zachowanie, gdy auto zostanie unieruchomione na torach.

Warto zatrzymać się przed każdym przejazdem, niezależnie od oznakowania oraz urządzeń, w jakie jest wyposażony. Pamiętajmy, że przejeżdżający pociąg ma zawsze pierwszeństwo.

Znak STOP oznacza konieczność zatrzymania się przed przejazdem.

Czerwone, pulsujące światło na sygnalizacji informuje o zbliżającym się pociągu i bezwzględnie zakazuje wjazdu na przejazd.

W sytuacji kryzysowej należy jak najszybciej opuścić przejazd – w razie potrzeby wyłamać rogatkę. Wystarczy niewielka siła nacisku, by tzw. bezpiecznik drąga (przy napędzie rogatek) zadziałał i spowodował bezpieczne wyłamanie zapory, bez uszkodzenia samochodu.

Żółta Naklejka PLK może uratować życie

Od połowy 2018 r. funkcjonuje system alarmowania o zagrożeniach na przejazdach. Tzw. Żółte Naklejki PLK są umieszczone na 11 tysiącach czynnych przejazdach kolejowo – drogowych i przejściach dla pieszych. To proste i skuteczne narzędzie podnoszące poziom bezpieczeństwa zapobiegło wielu zdarzeniom, kiedy np. przejazd został zablokowany przez zepsuty samochód.

W razie awarii lub zagrożenia na przejeździe należy skorzystać z umieszczonych na Żółtej Naklejce numerów alarmowych. Naklejki są umieszczone w dobrze widocznym miejscu – na napędach rogatek lub na krzyżu św. Andrzeja od strony torów. Umieszczono na nich;

- indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu (numer skrzyżowania), który precyzyjnie określa położenie przejazdu;
- bezpłatny numer alarmowy 112, na który należy dzwonić tylko w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia;
- numer telefonu do służb technicznych PLK, pod który należy zadzwonić w razie awarii przejazdu, które nie zagrażają bezpośrednio życiu. Dzięki temu, jeśli to konieczne, można wstrzymać ruch pociągów na linii i wysłać pomoc.

Od wdrożenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. systemu Żółtych Naklejek, zarejestrowano ponad 18 tysięcy reakcji na zagrożenia. W 530 przypadkach wstrzymano ruch pociągów i wezwano pomoc. W ponad 1200 sytuacjach ograniczono prędkość jazdy pociągów, co zapewniło bezpieczeństwo pasażerom i osobom na przejeździe.

 

mat. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor