Wydarzenia 5 sty 2021 | kd
BPPT i PKP przystępują do spółki. Port intermodalny w Emilianowie coraz bliżej

Stacja Bydgoszcz - Emilianowo, gdzie ma powstać terminal intermodalny / fot. KOWR

Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny przystępuje do spółki, której celem będzie budowa przeładunkowego terminala w podbydgoskim Emilianowie. Stworzy to dodatkowe szanse rozwojowe dla bydgoskich przedsiębiorców.

W 2019 roku podpisany został list intencyjny z udziałem BPPT określający kolejne kroki związane z tą inwestycją. Latem ubiegłego roku Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa powołał do życia spółkę Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo.

Czytaj także: Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo już jest. Na razie – na papierze

Teraz zgodnie z wcześniejszym porozumieniem dołączy do niej Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny oraz Polskie Koleje Państwowe. Decyzję o koncentracji kapitałów musi jeszcze pozytywnie zaopiniować Urząd Ochrony Konsumenta i Konkurencji.

Terminal intermodalny w Emilianowie zajmie powierzchnię około 5 hektarów. Będzie zlokalizowany na przecięciu magistrali kolejowej Śląsk-Trójmiasto i planowanej trasy S10. Ma pełnić funkcję tzw. suchego portu i być zapleczem dla portu zbożowego m.in. w Gdyni. Do takiego terminala docierałyby kontenery np. drogą kołową i byłyby dalej dystrybuowane np. koleją do portu morskiego.

Inwestycja ma powstać w ramach Krajowego Programu Odbudowy, na jej realizację potrzebna jest zgoda Komisji Europejskiej. Terminal będzie dawał możliwość przeładunku i zamiany środków transportu towarów, w tym w szczególności towarów rolno-spożywczych. Będzie to również duże wzmocnienie potencjału Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego, sąsiadującego z suchym portem (...).

Utworzenie terminala przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności inwestowania poprzez możliwość wykorzystania transportu intermodalnego krajowego i  międzynarodowego. Stworzy to dodatkowe szanse rozwojowe dla bydgoskich przedsiębiorców. Istnienie takiego terminala jest również warunkiem koniecznym stawianym przez dużych inwestorów z branży przemysłowej, którzy są zainteresowani budową fabryk w BPPT m.in. w związku z rozpoczęciem procesu przenoszenia części produkcji z Azji do Europy.

– podkreśla prezes BPPT Andrzej Półgrabski.

Cały terminal wraz z zapleczem magazynowym i obsługowym ma na celu: poprawę logistyki, skrócenie czasu oczekiwania na załadunek/przeładunek oraz zwiększenie zdolności przeładunkowych polskich portów morskich poprzez pełnienie roli zewnętrznej bramy dla portów Trójmiasta, w tym w szczególności Portu Morskiego Gdynia.

Nowa spółka celowa z udziałem BPPT zleci między innymi przygotowanie wstępnej dokumentacji niezbędnej do budowy suchego portu (m.in.: koncepcji, projektów, decyzji środowiskowej, operatów dendrologicznych i wodno-prawnych).

źródło: Urząd Miasta Bydgoszczy, skróty, zmiany - redakcja

kd Autor