Budowa Via Pomerania – ambitna wizja z wieloma wyzwaniami
fot. GDDKiA
Budowa drogi ekspresowej Via Pomerania, mającej połączyć Ustkę, Słupsk, Bytów, Chojnice, Bydgoszcz, Inowrocław i Kalisz, wzbudza wiele emocji i nadziei na rozwój regionu, ale napotyka także znaczące przeszkody.
Inne z kategorii
„Bezpieczny i przyjazny region” – II etap Kujawsko-Pomorskiej Olimpiady Wiedzy o Bezpieczeństwie
Zbiórka materiałów dla dzieci w Kambodży na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego
Podczas spotkania w Urzędzie Miejskim w Bytowie, w którym uczestniczyli przedstawiciele lokalnych władz, poseł Marek Biernacki, przewodniczący Sejmiku Województwa Pomorskiego Jan Kleinszmidt oraz doradca ministra obrony narodowej Maciej Samsonowicz, dyskutowano o korzyściach i wyzwaniach związanych z tą inwestycją.
– Dzisiejsze spotkanie jest kolejnym spotkaniem konsultacyjnym, gdzie spotykamy się z samorządami. Chcemy poznać ich zdanie i liczymy na wskazanie tych ciągów komunikacyjnych, które mogą być z punktu widzenia samorządu ważne, także ze względu na obronność – powiedział Maciej Samsonowicz, przewodniczący zespołu ds. opracowania raportu w ramach paktu dla bezpieczeństwa Polski.
Korzyści dla regionu i kraju
Zwolennicy Via Pomerania podkreślają, że to przedsięwzięcie nie tylko usprawni komunikację i umożliwi szybkie przemieszczanie wojsk, ale także otworzy nowe możliwości gospodarcze dla regionów przez nią objętych. Władze Bytowa określają tę inwestycję jako „okno na świat” i szansę na rozwój gospodarczy powiatu.
Droga miałaby strategiczne znaczenie dla obronności kraju, co zostało podkreślone podczas konsultacji. Przedstawiciele lokalnych władz liczą, że realizacja tego projektu stanie się priorytetem dla rządu.
Argumenty Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Mimo szerokiego poparcia na poziomie lokalnym, projekt napotyka na sceptycyzm Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Instytucja ta argumentuje, że obecnie priorytetem jest dokończenie już planowanych odcinków dróg ekspresowych i autostrad. Wskazuje również, że Via Pomerania nie została uwzględniona w obowiązujących planach inwestycyjnych, a jej realizacja wymagałaby znacznych środków finansowych, które obecnie nie są dostępne.
– W obecnej sytuacji finansowej rozpoczęcie prac nad tą drogą wydaje się mało prawdopodobne – podkreśla GDDKiA.
Przeszkody na drodze do realizacji
Brak wsparcia na szczeblu centralnym oraz konieczność zabezpieczenia ogromnych nakładów finansowych sprawiają, że budowa Via Pomerania stoi pod znakiem zapytania. Nawet przy entuzjazmie samorządowców i lokalnych społeczności, realizacja tego ambitnego projektu będzie wymagała dużych zmian w krajowych priorytetach inwestycyjnych.
Podsumowując, budowa drogi Via Pomerania, choć może być szansą na rozwój gospodarczy i poprawę bezpieczeństwa, będzie niezwykle trudna do zrealizowania w obecnych warunkach. Dopiero zmiana priorytetów i zabezpieczenie odpowiednich funduszy pozwolą na jej realizację, a póki co, pozostaje ona ambitną wizją, której przyszłość zależy od decyzji na szczeblu centralnym.
Źródła: weekend.fm, GDDKIA