Wydarzenia 6 cze 2018 | Redaktor
Droga publiczna, inwestycja prywatna

Google

Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zdecydował we wtorek (5 czerwca), że droga ekspresowa S10 na odcinku Bydgoszcz-Toruń będzie budowana w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego.

Realizacja tych inwestycji w modelu PPP zakłada, że partner prywatny zaprojektuje i wybuduje drogi, a następnie będzie utrzymywał je przez określony czas (np. 30 lat). W zamian strona publiczna zobowiąże się do wnoszenia cyklicznej opłaty za dostępność. Szczegółowe warunki realizacji umowy zostaną wynegocjowane pomiędzy stronami.

Zastosowanie modelu PPP w tym przypadku nie wiąże się z wprowadzeniem opłat dla kierowców samochodów osobowych.

- Cieszę się, że najważniejsza inwestycja w regionie będzie realizowana. Dwa kluczowe miasta województwa uzyskają szybkie połączenie drogowe. Od początku pełnienia funkcji wojewody zabiegałem, miedzy innymi wraz z parlamentarzystami PiS, o to zadanie. Liczne spotkania i rozmowy przyniosły pozytywny efekt. To nasz wspólny sukces – komentuje decyzję wojewoda Mikołaj Bogdanowicz.

Ministerstwo Infrastruktury, które odpowiada za realizację projektów na drogach krajowych, przeprowadzi szczegółowe analizy finansowe. Ich celem będzie przygotowanie dokumentacji do negocjacji z potencjalnymi partnerami.

Równocześnie zostaną przeprowadzone konsultacje z europejskim urzędem statystycznym EUROSTAT w celu wypracowania takiej struktury podziału zadań i ryzyka w inwestycjach, by zobowiązania strony publicznej nie były zaliczane do długu publicznego. Uzyskanie pozytywnej opinii EUROSTAT w zakresie długu publicznego jest warunkiem umożliwiającym wybór partnera i zawarcie umowy PPP.

Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zdecydował, że w modelu PPP zostaną zbudowane również następujące drogi ekspresowe:

S6 obwodnica Metropolii Trójmiejskiej,

S6 Koszalin – DK 6 (Bożepole Wielkie),

S6 zachodnia obwodnica Szczecina.

Źródło: K-PUW

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor