Droga publiczna, inwestycja prywatna
Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zdecydował we wtorek (5 czerwca), że droga ekspresowa S10 na odcinku Bydgoszcz-Toruń będzie budowana w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego.
Inne z kategorii
Tako „Rzeczemy” i poetycko wieczerzamy [ZAPROSZENIE]
Pożar mieszkania w Fordonie [Z OSTATNIEJ CHWILI]
Realizacja tych inwestycji w modelu PPP zakłada, że partner prywatny zaprojektuje i wybuduje drogi, a następnie będzie utrzymywał je przez określony czas (np. 30 lat). W zamian strona publiczna zobowiąże się do wnoszenia cyklicznej opłaty za dostępność. Szczegółowe warunki realizacji umowy zostaną wynegocjowane pomiędzy stronami.
Zastosowanie modelu PPP w tym przypadku nie wiąże się z wprowadzeniem opłat dla kierowców samochodów osobowych.
- Cieszę się, że najważniejsza inwestycja w regionie będzie realizowana. Dwa kluczowe miasta województwa uzyskają szybkie połączenie drogowe. Od początku pełnienia funkcji wojewody zabiegałem, miedzy innymi wraz z parlamentarzystami PiS, o to zadanie. Liczne spotkania i rozmowy przyniosły pozytywny efekt. To nasz wspólny sukces – komentuje decyzję wojewoda Mikołaj Bogdanowicz.
Ministerstwo Infrastruktury, które odpowiada za realizację projektów na drogach krajowych, przeprowadzi szczegółowe analizy finansowe. Ich celem będzie przygotowanie dokumentacji do negocjacji z potencjalnymi partnerami.
Równocześnie zostaną przeprowadzone konsultacje z europejskim urzędem statystycznym EUROSTAT w celu wypracowania takiej struktury podziału zadań i ryzyka w inwestycjach, by zobowiązania strony publicznej nie były zaliczane do długu publicznego. Uzyskanie pozytywnej opinii EUROSTAT w zakresie długu publicznego jest warunkiem umożliwiającym wybór partnera i zawarcie umowy PPP.
Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zdecydował, że w modelu PPP zostaną zbudowane również następujące drogi ekspresowe:
S6 obwodnica Metropolii Trójmiejskiej,
S6 Koszalin – DK 6 (Bożepole Wielkie),
S6 zachodnia obwodnica Szczecina.
Źródło: K-PUW