Kontrakt z gatunku wagi ciężkiej. PESA dogadała się z PKP Intercity na opcje
fot. Anna Kopeć
Dodatkowe 82 wagony wyremontuje PESA Bydgoszcz w ramach umów z PKP Intercity. Dziś (13 listopada) firmy poinformowały o rozszerzeniu zawartych wcześniej kontraktów. Tym samym ich wartość przekroczyła w sumie miliard złotych.
Inne z kategorii
Tako „Rzeczemy” i poetycko wieczerzamy [ZAPROSZENIE]
Pożar mieszkania w Fordonie [Z OSTATNIEJ CHWILI]
Przypomnijmy. PESA Bydgoszcz zawarła w tym roku trzy umowy z PKP Intercity na modernizację 163 wagonów. Wartość podpisanych kontraktów opiewała w sumie na kwotę 685 169 040 złotych brutto. W każdej z umów zawarte były jednak opcje ich rozszerzenia o remonty kolejnych pojazdów.
Andrzej Bittel/fot. Anna Kopeć
- Dzisiejsza chwila jest wyjątkowa. Bo PKP Intercity i PESA podpiszą umowę, skorzystają z prawa opcji, które uczynią kontrakt przeglądów i modernizacji wagonów, miliardowym. To jest już kontrakt z gatunku wagi ciężkiej – powiedział w czasie okolicznościowej konferencji prasowej Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Teraz krajowy przewoźnik zmodernizuje w bydgoskiej firmie o 82 wagony więcej, czyli aż 245. Wagony po gruntownej przebudowie będą wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy Internet. Modernizacja wagonów obejmie również monitoring, wzmacniacze sygnału GSM/LTE oraz toalety z zamkniętym układem. Z myślą o komforcie podróży pojazdy zostaną wyciszone. Numery foteli zostaną oznaczone alfabetem Braille`a, a wagony COMBI będą posiadać miejsca dla osób niepełnosprawnych, będą dopasowane też do przewozu rowerów oraz wyposażone w przedziały rodzinne i maszyny vendingowe.
Remonty będą współfinansowane w ramach unijnego programu operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.
Minister Bittel podkreślił, że umowy z PESA pozwalają PKP Intercity poprawiać ofertę przewozów pod względem komfortu. – Pasażerom zapewnia godnie podróżować, bo przecież 11 wagonów z pierwszej umowy już trafiło na tory – zaznaczył. – Wszyscy mamy producenta, z którym możemy prowadzić polską kolej w kierunku, w którym powinna ona zmierzać, czyli aby była komfortowa, punktualna i bezpieczna.
Piotr Król/fot. Anna Kopeć
- PESA jest dumą Bydgoszczy, ale stała się już dumą Polski – powiedział poseł Piotr Król. – Tym odważnym ludziom, którzy przed laty postanowili przekształcić Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w nowoczesna europejską firmę, ale też wszystkim pracownikom Pesy należą się podziękowania. Ogłoszenie podpisania tej umowy oznacza, że PESA będzie jeździła po dwóch mocnych torach. Jeden tor, to produkowanie nowoczesnych tramwajów, które można spotkać w miastach całej Europy. A drugi to ten, który zapewni stabilny rozwój firmie, czyli doprowadzenie taboru kolejowego do stanu, by był w XXI wieku.
Marek Chraniuk/fot. Anna Kopeć
- Realizowane przez nas inwestycje w ramach wartej siedem miliardów złotych strategii taborowej mają na celu zapewnienie pasażerom coraz wyższego komfortu podróżowania. Rozszerzenie trzech umów zawartych w tym roku z PESA Bydgoszcz oznacza, że nasi pasażerowie będą mogli skorzystać z łącznie aż 245 dodatkowych nowoczesnych i komfortowych wagonów. To ogromna liczba, te wagony będą mogły obsłużyć kilkadziesiąt pociągów – podkreślał Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
PKP Intercity konsekwentnie realizuje największy w historii spółki program inwestycyjny „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Efektem tego będzie znaczące podniesienie komfortu podróży, co ma się jeszcze mocniej przyczynić do renesansu polskiej kolei.
Andrzej Juszczyński/fot. Anna Kopeć
- Mamy doświadczenie w budowaniu nowych pojazdów i wiemy czego oczekują pasażerowie, czego oczekuje rynek, więc wdrażamy to również w pojazdach modernizowanych – zapewnił Andrzej Juszczyński, wiceprezes zarządu PESA Bydgoszcz S.A. – Zamówienie będziemy realizować wspólnie z naszą spółką „córką” z Mińska Mazowieckiego, gdyż jest ono naprawdę duże i stanowi 30 proc. naszego obecnego portfela. Wywiążemy się z niego znakomicie.
Wagony remontowane przez bydgoską firmę będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h, ale wyposażone są również w komputerowe systemy zarządzania i kontroli, które pozwolą przewoźnikowi zarządzać całą flotą.
fot. Anna Kopeć
Zgodnie z zawartymi umowami, producent zobowiązany jest do realizacji zamówienia w okresie 30 miesięcy od podpisania umów. Natomiast kolejne 18 miesięcy obejmuje przeglądy wagonów na trzecim poziomie utrzymania.
Odnowione składy będą wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce, m.in. na trasach:
- Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – (Białystok),
- Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – (Białystok),
- Kraków/Lublin – Katowice – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – (Świnoujście)
- Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/ (Gorzów Wlkp.)
- Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra
Szczegóły umów z PESA Bydgoszcz S.A.:
- Wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3. poziomie utrzymania 83 wagonów osobowych, z opcją na dodatkowe 42 wagony.
- Wartość zamówienia: 311 987 040 zł brutto
- Z prawem opcji: 469 860 000 zł brutto
- Wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3. poziomie utrzymania 40 wagonów osobowych (AB), z opcją na dodatkowe 20 wagonów.
- Wartość zamówienia: 165 558 000 zł brutto
- Z prawem opcji: 248 337 000,00 zł brutto
- Wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3. poziomie utrzymania 40 wagonów osobowych (COMBI), z opcją na dodatkowe 20 wagonów.
- Wartość zamówienia: 207 624 000 zł brutto
- Z prawem opcji: 311 436 000,00 zł brutto
Łączna kwota planowanych inwestycji (umowy z Pesa Bydgoszcz S.A.):
- Zamówienie podstawowe 685 169 040 zł brutto
- Z prawem opcji: 1 029 633 000 zł brutto.