Wydarzenia 21 wrz 09:08 | Redaktor
PESA i PKN Orlen  na targach w Berlinie zaprezentowały lokomotywę wodorową

fot. PESA / Der Blitz​

PKN ORLEN i PESA podpisały porozumienie, na mocy którego będą w ramach konsorcjum wspólnie przygotowywać dla przewoźników kolejowych ofertę dostawy taboru wraz dostawami wodoru i rozwiązaniami umożliwiającymi tankowanie pojazdów. Porozumienie w tej sprawie podpisano podczas odbywających się w Berlinie Międzynarodowych Targach Kolejowych Innotrans 2022. Tam też PESA i PKN ORLEN wspólnie zaprezentowały wodorową lokomotywę manewrową wraz z mobilną stacją tankowania. W uroczystości uczestniczyli ministrowie infrastruktury Andrzej Adamczyk i Andrzej Bittel.

W Polsce, podobnie jak w Europie, wdrażanie technologii wodorowych w transporcie szynowym zdecydowanie przyspiesza. Z punktu widzenia przewoźników kolejowych dla wprowadzenia do eksploatacji pojazdów szynowych zasilanych z ogniw wodorowych kluczowe znaczenie ma rozwiązanie kwestii dostaw wodoru oraz jego tankowania. 

fot. PESA / Der Blitz​

– Dzisiaj nikt już nie zastanawia się, czy pojazdy wodorowe wyjadą na polskie tory, bo to proces nieuchronny. W rozmowach z przewoźnikami najczęściej pytani jesteśmy właśnie o to, jak rozwiążemy kwestie tankowania wodoru. Dlatego tak ważne jest podpisane dzisiaj porozumienie – to jasny sygnał dla rynku – produkowane przez PESA pojazdy mają zapewnione dostawy wodoru – podkreślił Krzysztof Zdziarski, prezes PESA.

– Rynek kolejowy stanowi dla nas bardzo atrakcyjny obszar wdrażania zeroemisyjnego paliwa wodorowego. Zapotrzebowanie lokomotywy manewrowej wynosi dziennie 170 kg wodoru, natomiast pociągu aż 260 kg, czyli niemal tyle, ile dziewięciu autobusów. Wodór jest przyszłością kolei, to technologia, która będzie szybko się rozwijała, a my budując kompetencje w tym obszarze, będziemy do tego dobrze przygotowani – mówił Józef Węgrecki, członek Zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych.

fot. PESA / Der Blitz​

Podpisane porozumienie zakłada długoterminową współpracę firm, które, zgodnie ze swoimi strategiami, zamierzają w swoich obszarach rozwijać technologie wodorowe. Współpraca, w sposób skoordynowany i długofalowy, umożliwi przygotowywanie ofert dla przewoźników pasażerskich, towarowych i operatorów intermodalnych, którzy zamierzają inwestować w bezemisyjny, wodorowy tabor szynowy. Dla tych potencjalnych klientów kluczowe znaczenie ma zagwarantowanie dostępu do wodoru jako paliwa. Dotyczy to samych stacji tankowania, odpowiedniej klasy czystości wodoru, jak i logistyki jego transportu z hubów do stacji tankowania.

– Inwestujemy w odnawialne źródła energii, w tym wodór, ponieważ to przyszłość Grupy ORLEN. Skutecznie wdrażamy strategię wodorową, która wspiera nasze cele biznesowe i dążenie do osiągniecia neutralności emisyjnej. Do 2030 roku zamierzamy przeznaczyć ok. 7,5 mld zł na inwestycje, w efekcie których blisko połowa produkowanego przez nas wodoru będzie nisko– i zeroemisyjna – podkreśla Daniel Obajtek, prezes Zarządu PKN ORLEN.. Współpraca z PESA Bydgoszcz to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii. Dostrzegamy duży potencjał wodoryzacji transportu szynowego. Wykorzystując go w pełni, realnie przyczynimy się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Bezpośrednio wpłynie to na wzrost bezpieczeństwa i niezależności energetycznej Polski  – dodaje.

fot. PESA / Der Blitz​

PESA to pierwszy polski producent taboru, który rozpoczął pracę nad wykorzystaniem napędów z wodorowymi ogniwami paliwowymi w pojazdach szynowych. Spółka od prawie trzech lat realizuje projekt lokomotywy manewrowej napędzanej paliwem wodorowym. 

– Lokomotywa, którą w tej chwili prezentujemy na Innotrans, jest już po uruchomieniach i pierwszych jazdach testowych. Po targach przejdzie ostatnie testy homologacyjne na torze w Żmigrodzie, a w pierwszym kwartale przyszłego roku trafi do eksploatacji na terenie Zakładu Produkcyjnego PKN ORLEN w Płocku – tłumaczy Krzysztof Zdziarski, prezes PESA.. – Jednocześnie kontynuujemy prace nad zeroemisyjnymi pojazdami pasażerskimi, które będą mogły być zasilane z trakcji i ogniw wodorowych. Bezemisyjne pojazdy szynowe to jeden z elementów programu „Zielona Pesa” realizowanego w ramach strategii 2026+. Zielona Pesa to nie tylko ekologiczne pojazdy, ale również zmiany w samej firmie, zmierzające do maksymalnego ograniczenia śladu węglowego w procesie produkcji i funkcjonowaniu spółki – przekazuje.

fot. PESA / Der Blitz​

– Współpraca PESA i PKN Orlen i podpisane właśnie porozumienie to ważny sygnał dla całego rynku kolejowego. Dzięki współpracy dwóch polskich firm przewoźnicy pasażerscy i towarowi mogą inwestować w bezemisyjny, wodorowy tabor, mogą zamawiać pojazdy wraz usługą dostaw wodoru i zapewnieniem infrastruktury do tankowania – powiedział podczas uroczystości Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury (...).

Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji, tytył, skróty – redakcja 

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor