Wydarzenia 2 maj 2019 | Redaktor
PESA reaguje na niemieckie publikacje [ZDJĘCIA, WIDEO]

fot. PESA S.A.

W niemieckich mediach pojawiły się informacje o awariach pociągów Pesy. Jeden z tamtejszych polityków miał je nazwać wprost: Schrott (złom). PESA odpowiada w polskich mediach.

fot. PESA S.A.

Komunikat Pesy opublikowały już polskie media branżowe. „W tej chwili w Niemczech pasażerów wożą 53 spalinowe pojazdy LINK wyprodukowane przez PESA. 42 z nich eksploatuje Deutsche Bahn, a 11 prywatny przewoźnik NEB z Brandenburgii.  LINKi to pierwsze i jedyne polskie pojazdy spalinowe, które uzyskały homologację przyznaną przez EBA (niemiecki urząd kolejowy) i zostały dopuszczone do eksploatacji na terenie Niemiec  - informuje Maciej Grześkowiak . „Uzyskanie niemieckiej homologacji zostało poprzedzone prawie trzyletnim okresem badań i jazd testowych na terenie Polski, Niemiec i Austrii. Testy obejmowały także wielogodzinne jazdy w trakcji wielokrotnej, czyli połączonych dwóch lub trzech składów. Wszystkie one zostały zaliczone pozytywnie, a jakość LINKów potwierdziła przyznana przez EBA homologacja. Podobne jazdy testowe z udziałem komisarzy klienta odbywają się także każdorazowo podczas odbiorów w naszej fabryce w Bydgoszczy i przed wprowadzeniem do eksploatacji już na terenie Niemiec. Pozytywne oceny tych jazd w trakcji wielokrotnej potwierdzają stosowne dokumenty podpisane w trakcie odbiorów przez przedstawicieli klienta”.

Polskie pociągi wożą niemieckich pasażerów od 2016 roku, wtedy ich użytkowanie w rejonie Berlina i Brandenburgii rozpoczął NEB, a w 2018 roku pierwsze pojazdy wprowadziły na regularne linie Deutsche Bahn.

Według Pesy: „Od początku LINKi cieszą się dobrą opinią maszynistów, są też chwalone przez pasażerów. Nigdy nie było mowy o jakimkolwiek wyłączeniu całej floty z ruchu, pojedyncze pojazdy były zastępowane innymi w przypadku napraw powypadkowych i awarii. Te ostatnie są usuwane na bieżąco i ich skala jest niewielka w stosunku do liczby eksploatowanych pojazdów.

Eksploatowane przez NEB pojazdy jeżdżą w rejonie Brandenburgii, ale wożą też pasażerów na trasie Berlin - Kostrzyn, Zielona Góra, Gorzów. LINKi te osiągały w 2018 obliczany w skali miesiąca wskaźnik niezawodności na poziomie 97-98 proc. przy wymaganym w umowie poziomie 96 proc. Taki wskaźnik niezawodności (98 porc.) osiągnęły również w ostatnim miesiącu, czyli kwietniu 2019”.

fot. PESA S.A.

Grześkowiak odnosi się też wprost do publikacji niemieckich mediów: „Przejazd opisywany przez jeden z niemieckich dzienników był przejazdem specjalnym organizowanym bez wiedzy serwisu PESA, ponieważ to personel klienta jest odpowiedzialny za planowane utrzymanie pojazdów i przygotowanie ich do ruchu poprzez regularne przeglądy. W przypadku NEB duża część maszynistów to nowa ekipa i czasami mniej doświadczeni z nich również popełniają błędy. Wielokrotnie zdarzały się sytuacje, w których po zgłoszonej awarii wystarczyło zastąpienie maszynisty bardziej doświadczonym i pojazd po ponownym uruchomieniu bez problemu jechał dalej.

                Opisywane w mediach zdarzenie - problem ze sprzęganiem pojazdów ma charakter incydentalny, jednak by wyjaśnić przyczyny awarii na tym pojeździe zaproponowaliśmy NEB jazdy nadzorowane, z udziałem pracowników naszego serwisu. Jazdy są realizowane, po ich zakończeniu będziemy mogli powiedzieć więcej o przyczynie usterki.

PESA utrzymuje stały zespół serwisowy na terenie Niemiec. W tej chwili do dyspozycji naszych klientów jest 14 pracowników serwisowych, którzy stacjonują w bazach przewoźników - NEB w Basdorf (trzy osoby), DB w Dortmundzie (osiem osób) i DB we Frankfurcie (trzy osoby). Nasi serwisanci pracują w bazach utrzymaniowych i na stałe współpracują z pracownikami klienta w przypadku zgłoszenia jakichkolwiek problemów”.

PESA dostarczyła do tej pory na rynki zagraniczne ponad 350 pojazdów szynowych i uzyskała 22 zagraniczne homologacje. Produkowane w Bydgoszczy pociągi i tramwaje wożą pasażerów w 11 krajach (Niemcy, Włochy, Rosja, Czechy, Węgry, Litwa, Ukraina, Bułgaria, Rumunia, Białoruś i Kazachstan). W tej chwili spółka realizuje eksportowe zamówienia dla Deutsche Bahn, Kolei Białoruskich, włoskiej Trenitalia, czeskiego RegioJet oraz Kijowa i Sofii.

red

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor