Polska wyda miliardy na elektrobusy. Bydgoszcz skorzysta
Autobus elektryczny
Do 26 polskich miast trafi około tysiąca autobusów nowej generacji. W programie wartym 2,2 mld zł uczestniczy Bydgoszcz. Ile elektrobusów wyjedzie na ulice miasta?
Inne z kategorii
Świąteczny Festiwal ART MINTAKA 2024 [ZAPROSZENIE]
Bydgoski weekend - kalendarz wydarzeń. Bądź na bieżąco
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podpisały w piątek w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego umowę umożliwiającą finansowanie zakupu autobusów nowej generacji dla polskich miast uczestniczących w programie "Bezemisyjny transport publiczny". Do programu przystąpiły: Bydgoszcz, Częstochowa, Gdynia, Jaworzno, Kraków, Krosno, Lublin, Łomża, Mielec, Nowy Sącz, Płock, Rzeszów, Siedlce, Sieradz, Sosnowiec, Starachowice, Szczecin, Tczew, Tomaszów Mazowiecki, Toruń, Tychy, Warszawa, Wejherowo, Wrocław, Zakliczyn i Żyrardów oraz gminy zrzeszone w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Wszystkie gminy będą mogły się starać o nawet 100 proc. dofinansowanie zakupu pojazdów.
– Elektromobilność oraz poprawa jakości powietrza to strategiczna kwestia dla rządu. Program "Bezemisyjny transport publiczny" to przykład tego jak państwo, wykorzystując dostępne środki prawne i finansowe, może kreować rynek dla innowacji z korzyścią dla swoich obywateli – podkreślił Jarosław Gowin, wucepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego.
Łącznie w ramach programu wartego 2,2 mld zł do kilkudziesięciu polskich miast ma trafić nawet ponad 1000 autobusów nowej generacji. – Czyste powietrze będzie prawdziwą miarą naszego rozwoju. Walka ze smogiem to warunek sine qua non postępu cywilizacyjnego Polski – mówi wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz. – Jestem przekonana, że realizując rządową strategię walki o czyste powietrze, pozwolą one mieszkańcom kilkudziesięciu polskich miast korzystać z najnowocześniejszych, przyjaznych środowisku autobusów – dodaje.
Co najmniej 10 autobusów
Bydgoszcz zadeklarowała zakup 10 elektrobusów z możliwością zwiększenia ich liczby o kolejne 10. Pierwsze pojazdy elektryczne mają pojawić się na ulicach w 2019 roku.
Eksploatacja elektrobusów jest znacznie tańsza niż użytkowanie autobusów. Wymagają one jednak budowy dodatkowej infrastruktury obejmującej sieci zasilania, a koszt ich zakupu jest dwukrotnie wyższy niż w przypadku tradycyjnych autobusów. Największym atutem tych pojazdów jest brak spalin, lepsze przyspieszenie i cichsza jazda.