Rząd zajmie się zmianami w dowodach osobistych. Co i kiedy zostanie wprowadzone?
fot. 123RF/PICSEL
Głównym założeniem projektowanej nowelizacji dotyczącej m.in. dowodów osobistych ma być ułatwienie podstawowych spraw urzędowych zdalnie, przy pomocy prostych, intuicyjnych usług elektronicznych
Inne z kategorii
Karol Kus wystąpi w bydgoskiej Światłowni [ZAPROSZENIE]
40 lat Akademii Medycznej i 20 lat Collegium Medicum UMK – ważne jubileusze w Bydgoszczy
Rząd ma zająć się projektem ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych, ustawy o ewidencji ludności, ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego oraz niektórych innych ustaw.
Wnioskodawcą zmian jest minister cyfryzacji.
Mając na względzie wprowadzone na terenie Rzeczypospolitej Polskiej ograniczenia związane z epidemią wirusa SARS-COV-2 oraz uwzględniając konieczność minimalizowania kontaktu z innymi osobami oraz zachowywania dystansu społecznego, niezwykle ważne jest, by obywatele dysponowali możliwością realizacji podstawowych spraw urzędowych zdalnie, przy pomocy prostych, intuicyjnych i dedykowanych konkretnym czynnościom usług elektronicznych
- napisano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Obecnie wiele spraw urzędowych pomimo systemowych możliwości jest nadal rozpatrywane za pośrednictwem stosownych oświadczeń i wniosków.
Teraz np. zgłoszenia meldunkowe lub wydanie zaświadczenia o danych własnych przetwarzanych w rejestrze PESEL, pomimo możliwości ich elektronicznej realizacji polegają na wysłaniu zgłoszenia do urzędu gminy. Problemem jest w tym przypadku w dalszym ciągu długi czas obsługi i wydania dokumentu a także konieczność poświęcenia przez urzędnika gminy czasu na obsługę elektronicznego zgłoszenia. Transakcyjność rejestracji zdarzeń wprowadzana jest tam, gdzie możliwa jest rejestracja określonych zdarzeń w rejestrach publicznych na skutek oświadczenia osoby, bez konieczności weryfikacji dodatkowych dokumentów np. pełnomocnictwa
- wyjaśniono w projekcie.
Inf. PAP