Siedem elfów Pesy będzie kursować w czeskim Usti
materiał PESA Bydgoszcz SA
Prywatny przewoźnik RegioJet i Pesa podpisały w czwartek (7 marca) w Pradze umowę na dostawę siedmiu niskopodłogowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf.eu. Wartość kontraktu to ponad 84 mln złotych.
Inne z kategorii
Tako „Rzeczemy” i poetycko wieczerzamy [ZAPROSZENIE]
Pożar mieszkania w Fordonie [Z OSTATNIEJ CHWILI]
RegioJet, największy – prywatny – kolejowy przewoźnik pasażerski w Europie Środkowej i bydgoska Pesa podpisali umowę na dostawę siedmiu elektrycznych pociągów Pesa Elf.eu. Pojazdy zostaną dostarczone do Czech w drugiej połowie 2021. Będą wozić pasażerów Regionu Usteckiego - RegioJet wygrał przetarg na obsługę tutejszych połączeń kolejowych.
Umowa została podpisana w ambasadzie RP. – Jestem przekonany, że podobnie jak na innych liniach obsługiwanych przez Regio Jet także w regionie Usti nastąpi wzrost liczby pasażerów korzystających z przyjaznego dla środowiska transportu kolejowego – powiedział prezes i właściciel Regiojet Inc. Radim Jančura.
fot. Pesa Bydgoszcz SA
Prezes Pesy Krzysztof Sędzikowski stwierdził, że podpisanie umowy właśnie w Pradze ma dla spółki znaczenie symboliczne. – Ta uroczystość potwierdza powiedzenie, że historia lubi się powtarzać. 8 lat temu podpisaliśmy w Pradze umowę na dostawę spalinowych LINK. Przez Czechy LINKi wjechały do Europy, teraz wożą pasażerów w Niemczech – mówił. – Dzisiaj podpisujemy umowę na dostawę elektrycznych elfów dla RegioJet. Mam nadzieję, że te pojazdy spełnią oczekiwania czeskich pasażerów, a potem wjadą do Europy. W pewnym sensie dla Pesy Czechy stają się drogą na wymagające europejskie rynki.
fot. Pesa Bydgoszcz SA
Przy podpisaniu umowy obecna była Barbara Ćwioro, ambasador nadzwyczajny i pełnomocny Rzeczypospolitej Polskiej w Pradze.
Pesa Elf.eu to elektryczne zespoły trakcyjne zaprojektowane specjalnie na rynki zagraniczne. Będą pierwszymi elektrycznymi pojazdami spółki przystosowanymi do eksploatacji na sieciach kolejowych w Europie o zasilaniu prądem zmiennym (AC 25kV 50 Hz lub AC 15kV 16,7 Hz), oferowanymi również w odmianie dwusystemowej (AC 25kV 50 Hz i DC 3kV/DC). Mogą występować w konfiguracji od 2 do 5 członów.
Region Usti zamówił pojazd regionalny o zasilaniu prądem zmiennym oraz stałym, umożliwiający obsługę ruchu pasażerskiego z peronów o wysokości 550 mm. Pociągi będą zgodne z najnowszymi normami ETCS II.
Będą wyposażone w klimatyzację, WiFi, uchwyty dla rowerów, miejsca na wózki inwalidzkie lub większy bagaż, monitoring, automaty biletowe, kącik dziecięcy, a w strefie wejścia/wyjścia pojemniki umożliwiające separację śmieci.
materiał Pesa Bydgoszcz SA
Dynamiczny system informacji pasażerskiej będzie zintegrowany z systemem DUK Usti komunikacja województwa usteckiego), co umożliwi wyświetlanie informacji o możliwościach przesiadkowych na inne środki transportu publicznego w ramach aglomeracji usteckiej.
W 2018 RegioJet przewiózł 9,7 miliona pasażerów na wszystkich trasach. W stosunku do roku 2017 jest to wzrost aż o 29 procent.
RegioJet w ubiegłym roku odnotował rekordowe wyniki gospodarcze. – Transport kolejowy to obiecująca gałąź naszej działalności, co potwierdza wynik przed opodatkowaniem, który osiągnie ponad 100 mln koron. Pociągi RegioJet są rentowne na wszystkich liniach, dobrze skalkulowane ceny i jakość usług mogą przyciągać setki tysięcy nowych pasażerów rocznie – mówi Radim Jančura, właściciel Regiojet.
źródło: Pesa Bydgoszcz SA
oprac. red.