Umowa na rozbudowę Grunwaldzkiej podpisana
            Przedstawiciel firmy Budimex Jakub Długoszek i prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski/ fot. Anna Kopeć
Prezydent Rafał Bruski podpisał umowę z firmą Budimex S.A., która wygrała przetarg na rozbudowę Grunwaldzkiej. Prace ruszą wiosną przyszłego roku i kosztować będą niemal 76 milionów złotych.
Inne z kategorii
Projekt przewiduje budowę dwóch jezdni jednokierunkowych mających po dwa pasy ruchu w obu kierunkach na całej długości ulicy. Dodatkowo, od ulicy Skośnej do ulicy Flisackiej w kierunku centrum miasta, powstanie trzeci pas ruchu przeznaczony jedynie dla autobusów komunikacji publicznej. Dzięki rozbudowie ul. Grunwaldzkiej będzie można szybciej dojechać do trasy ekspresowej S5, autobusy w stronę centrum pojada wydzielonym pasem, rowerzyści zyskają drogę rowerową, a z ul. Kolbego do skrętu w lewo przeznaczone będą dwa pasy ruchu. Inwestycja zostanie objęta 8-letnią gwarancją.
– Dzięki tej inwestycji bezpiecznie i bez korków dojedziemy do trasy ekspresowej S5. Warto podkreślić, że przygotowując to zadanie zdecydowaliśmy się na szereg zadań uzupełniających m.in. budowę buspasa na Kolbego przebudowę odcinków ulic przyległych, a także planujemy budowę stacji Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego wzdłuż zmodernizowanej arterii. Liczę, że wykonawca będzie równie sprawnie realizował tę inwestycję jak budowę nowego dworca kolejowego, który jest dla mieszkańców jednym z powodów do dumy – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.
Na inwestycję miasto pozyskało dofinansowanie unijne na poziomie 75 procent. Zakończenie rozbudowy Grunwaldzkiej zostało zaplanowane na II połowę 2019 roku.
Dodatkowe informacje o inwestycji z oficjalnego serwisu Bydgoszczy:
Inwestycja w liczbach:
- Koszt prac budowlanych – 75,8 mln zł
 - Termin wykonania zadania – 25 miesięcy
 - Długość modernizowanego odcinka – 4,55 km
 - Długość buspasa – 2,95 km
 - Długość ścieżek rowerowych – 6,12 km
 - Powierzchnia chodników 14840 m 2
 - Liczba jezdni po przebudowie – 2 (każda z 2 pasami ruchu + dodatkowo buspas w kierunku centrum)
 
Dodatkowe zadania:
- Inwestycja oznacza też przebudowę fragmentów przyległych ulic. Na Osowej Górze prace zaplanowano na: Czaplej, Łowiskowej, Zimorodkowej, Wróblowej, Wroniej, Perliczej, Skośnej, Papuziej, Kolbego, Przejście. Z kolei na Czyżkówku zmodernizowane zostaną fragmenty ulic Filtrowej, Wyrzyskiej, Okopowej, Zielonej i Flisackiej.
 - Do 2020 roku na ul Kolbego wykonany zostanie buspas, chodniki i droga rowerowa
 - Po zakończeniu inwestycji zakłada się rozbudowę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego na Osowej Górze i Czyżkówku
 - Na przyszły rok planowana jest też budowa drogi rowerowej od ronda Grunwaldzkiego do węzła zachodniego
 
Ważne fakty:
- Na inwestycję miasto pozyskało dofinansowanie unijne na poziomie 75 procent. Bydgoski wniosek zajął wysokie 6. miejsce w konkursie na projekty kwalifikujące się do wsparcia.
 - na Grunwaldzkiej powstanie kolejna w Bydgoszczy zatoka do ważenia pojazdów ciężarowych.
 - wraz z zakończeniem budowy ul. Grunwaldzkiej i obwodnicy miasta (S5) do Bydgoszczy nie będą mogły wjeżdżać ciężarówki jadące tranzytem.
 - Inwestycja będzie realizowana w 3 etapach. I etap obejmie odcinek od granicy miasta do Kolbego, II od Kolbego do Filtrowej, a III od Filtrowej do węzła Zachodniego. Część prac będzie prowadzonych równocześnie na wszystkich odcinkach.
 - Grunwaldzka będzie połączona z obwodnicą miasta (S5) bezkolizyjnym węzłem.
 - Pomiędzy węzłem Bydgoszcz Zachód i Osową Górą powstanie też rondo umożliwiające zjazd na drogi lokalne obsługujące gminę Sicienko.
 
Kalendarium:
- 2012 - początek prac projektowych
 - 2015 - konsultacje społeczne
 - 2016 – wydanie zezwolenia na realizację inwestycji, ogłoszenie przetargu
 - 2017 - podpisanie umowy na prace budowlane
 - 2018 – 2019 główne prace budowlane
 - 2020 - rozliczenie projektu
 
red