Wydarzenia 29 lis 2018 | Redaktor
Umowa na rozbudowę Kujawskiej podpisana

fot. Oficjalny Serwis Bydgoszczy

Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski i przedstawiciele konsorcjum podpisali dziś (29 listopada) umowę na rozbudowę ul. Kujawskiej. Koszt to 167 milionów złotych. Prace zaczną się za kilka dni.

Inwestycja zakłada budowę torowiska, jezdni, buspasów, parkingów, dróg rowerowych i chodników. Wcześniej miasto zamówiło też od firmy PESA 15 długich swingów do obsługi nowego torowiska.

– Tramwaj na Kujawskiej to inwestycja, o której mówiło się już od lat 80. ubiegłego wieku, gdy tylko ułożono torowisko na ul. Wojska Polskiego – mówi Rafał Bruski. – Koszt całego przedsięwzięcia łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i uruchomioną  już przebudową węzła Szarych Szeregów to ponad 350 mln złotych. To największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy – dodaje.

Całość jest współfinansowana z pieniędzy unijnych.

Z udziałem bydgoskiej firmy

Tramwaje obsługujące osiedla na górnym tarasie do momentu rozpoczęcia prac na Szarych Szeregów mogły kursować wzdłuż ul. Perłowej. Po zrealizowaniu inwestycji linie z Kapuścisk i Glinek będą jeździć również po wydzielonym torowisku wzdłuż ul. Wojska Polskiego, Kujawskiej i Bernardyńskiej.

Inwestorem działającym w imieniu miasta oprócz ZDMiKP jest także MWiK, ze względu na wodociągowy zakres prac. W dwuetapowym przetargu na rozbudowę Kujawskiej wygrało konsorcjum firm: PBDI z Torunia, Gotowski z Bydgoszczy i Tor-Krak z Krakowa, które wyceniło wartość inwestycji na 167 mln złotych. Prace mają potrwać dwa lata i będą objęte 8-letnią gwarancją.

– Zrobimy wszystko by jak najlepiej wywiązać się z tego zadania. Będziemy również starać się minimalizować utrudnienia, wiedząc jak ważne jest to dla inwestora – zapewnia prokurent firmy PBDI, Marcin Szerszeń.

fot. Oficjalny Serwis Bydgoszczy

W podpisaniu umowy uczestniczyli także prezes firmy Gotowski – Marek Gotowski, prokurent firmy PBDI Roman Rubach, prezes zarządu firmy Tor-Krak Wiesław Niedziela, wiceprezydent Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz oraz przedstawiciele ZDMiKP.

Paraliżu nie będzie?

Przekazanie placu budowy nastąpi za kilka dni. Jak podaje miasto, na okres zimowy i wiosenny planowane są przede wszystkim roboty, które nie będą istotnie utrudniać ruchu. Największy zakres prac budowlanych realizowany będzie od połowy przyszłego roku po zakończeniu głównych robót na węźle Szarych Szeregów. Wykonano już wycinki i rozbiórkę kamienicy przy Zbożowym Rynku 3.

Inwestycja zakłada budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Zaplanowana jest modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu. Po stronie wschodniej będzie miała układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi położonymi na nabrzeżu Brdy. Od strony zachodniej trakty zostaną przebudowane do placu Kościeleckich.

Ciąg Wały Jagiellońskie–Toruńska będzie rozbudowany do dwóch jezdni od ul. Długiej do ul. Babia Wieś. Rondo Kujawskie ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej musi zostać obniżone. Linia tramwajowa pomiędzy dwiema jezdniami ul. Kujawskiej również będzie na znacznym odcinku znajdowała się poniżej poziomu jezdni. Będzie to wymagało budowy murów oporowych. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie również buspas.

Tory na przyszłość

Z ronda Kujawskiego fragment torowiska zostanie poprowadzony na ul. Solskiego. Ma to ułatwić dalszą rozbudowę linii, a do tego czasu odcinek będzie pełnić funkcję toru odstawczego.

Prace koncepcyjne nad linią przez Szwederowo do ronda Grunwaldzkiego zostaną zlecone w przyszłym roku. Urzędnicy zakładają, że budowa tego torowiska będzie możliwa w kolejnej perspektywie unijnej w latach 2021–27.

Zlikwidowana zostanie pętla przy ul. Karpackiej, między innymi z uwagi na konieczność obniżenia ronda. Zaplanowano rozbudowę pętli przy ul. Magnuszewskiej oraz przebudowę torowiska pomiędzy ul. Magnuszewską a węzłem Wojska Polskiego – Bełzy – Szpitalna – Szarych Szeregów (wraz z węzłem). Te prace już trwają. Kosztują 65 mln złotych.

Źródło: Oficjalny Serwis Bydgoszczy, oprac. mk

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor