Bydgoska lokomotywa wodorowa podbija Szwecję. PESA z RoadShow za morzem

fot. nadesłane
Bydgoska PESA po raz kolejny udowadnia, że należy do europejskiej czołówki innowacyjnych producentów taboru kolejowego. Jej najnowsza lokomotywa wodorowa wyruszyła w trasę pokazową po Szwecji, gdzie przez dziesięć dni będzie testowana i prezentowana potencjalnym klientom. To ważny krok na drodze do ekspansji na rynki skandynawskie.
Inne z kategorii
Wielki remont bydgoskich ulic! Sprawdź, gdzie będą utrudnienia jeszcze tego lata
Nietypowa podróż rozpoczęła się w Świnoujściu, skąd lokomotywa została przetransportowana promem Polonia do Ystad, a następnie szwedzkimi torami dotarła do Sztokholmu i innych miast. Pokazy obejmują testy na bocznicach kolejowych i w terminalach największych portów morskich kraju, w tym w Göteborgu, Malmö, Trelleborgu i Ystad, a także w zakładach stalowego giganta SSAB w Oxelösund i Borlänge.
– SwedenH2 RoadShow to kolejny etap naszej współpracy ze szwedzkimi firmami Hankavik i Vate Rail, z którymi podpisaliśmy umowę na targach InnoTrans w Berlinie. Zainteresowanie naszą lokomotywą wodorową jest tutaj naprawdę spore – mówi Maciej Grześkowiak, Dyrektor ds. Projektów Strategicznych PESA.
Podczas swojej wizyty w Szwecji PESA wzięła udział także w największych skandynawskich targach kolejowych Train&Rail, które odbyły się w dniach 6–8 maja w Sztokholmie. Goście wydarzenia mogli na żywo obserwować manewry lokomotywy na specjalnym pokazie w terminalu w Arsta.
– To nasz pierwszy udział w Train&Rail, ale chcemy się tu zadomowić. Szwedzki rynek kolejowy to dobrze zorganizowany system, gotowy na zmiany w kierunku dekarbonizacji i zielonej kolei. To dla nas bardzo obiecujące środowisko – podkreśla Jan Bończyk, Dyrektor Sprzedaży Kolejowych Rynków Zagranicznych PESA.
Testy lokomotywy wypadły imponująco. Pojazd bez trudu radził sobie z ciężkimi składami towarowymi o masie do 1500 ton, pokonując nawet odcinki z nachyleniem 15 promili. – Jesteśmy naprawdę usatysfakcjonowani wynikami pierwszych testów – podsumowuje Filip Forslund, CEO VÄTE Bolagen AB.
Szwedzki przewoźnik planuje wprowadzenie pierwszych lokomotyw wodorowych do eksploatacji już w 2028 roku. Tymczasem PESA nie zwalnia tempa: pracuje nad kolejną generacją lokomotyw wodorowych oraz nad pojazdem pasażerskim zasilanym hybrydowo – z trakcji elektrycznej i ogniw wodorowych.
Co ważne, rosnące zainteresowanie rynków zagranicznych idzie w parze z rozwojem infrastruktury w samej Bydgoszczy. PESA rozpoczęła największy w swojej historii program inwestycyjny, obejmujący m.in. automatyzację, wprowadzenie spawania laserowego oraz budowę nowych hal produkcyjnych i magazynowych.
Źródło: PESA