Bydgoszcz Wczoraj 19:14 | Redaktor
PESA ma nowy kontrakt. Zbuduje tramwaje dla śląskiej metropolii

fot. PESA

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zyska nowoczesny tabor tramwajowy. Do połowy 2027 roku na torach pojawi się 50 nowych wagonów!

We wtorek, 4 lutego, spółka Tramwaje Śląskie S.A. podpisała dwie umowy na dostawę nowoczesnych tramwajów z firmami PESA Bydgoszcz S.A. oraz Modertrans Poznań Sp. z o.o. To historyczne zamówienie, warte niemal 777 mln złotych brutto, jest największym w dziejach Śląskiego przewoźnika.

Rekordowa inwestycja w zbiorkom

Nowe tramwaje sfinansowane zostaną w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) 2021-2027. Spółka Tramwaje Śląskie S.A. konsekwentnie modernizuje flotę pojazdów, wykorzystując wsparcie unijne już w trzeciej kolejnej perspektywie finansowej. Jak podkreślił prezes spółki, Bolesław Knapik, inwestycja stanowi kolejny krok w poprawie transportu publicznego w Metropolii.

Podczas uroczystości w zabytkowej hali tramwajowej w Chorzowie obecni byli przedstawiciele rządu i samorządów, w tym wojewoda śląski Marek Wójcik oraz wiceprezydent Katowic Bogumił Sobula. „Nowe wagony zwiększą tabor tramwajowy GZM o 25%, co znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży” – podkreślił wojewoda.

Nowoczesne tramwaje – komfort i ekologia

W ramach zamówienia PESA dostarczy 40 wagonów 25-metrowych, z czego 10 będzie dwukierunkowych, natomiast Modertrans Poznań zbuduje 10 wagonów 15-metrowych. Pierwsze pojazdy wyjadą na śląskie tory już w czerwcu-lipcu 2026 roku.

Nowe tramwaje będą w pełni niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażone w klimatyzację, tablice informacyjne oraz bezprzewodowy internet. Prezes PESA, Krzysztof Zdziarski, zwrócił uwagę, że Tramwaje Śląskie są wymagającym, ale profesjonalnym partnerem. Producent ma już w swoim portfolio 70 pojazdów eksploatowanych w regionie, które przejechały łącznie 28 mln km.

Prezes Modertrans, Piotr Pawlak, podkreślił, że dialog techniczny dotyczący specyfikacji technicznej ruszy niezwłocznie, by wszystkie tramwaje trafiły do Metropolii na czas.

Polski przemysł na torach

Zarówno PESA, jak i Modertrans to polskie firmy, co stanowi dodatkowy atut inwestycji. „To ważne, że środki unijne pozostają w kraju, wspierając rodzimy przemysł i zapewniając miejsca pracy” – zaznaczył prezes Knapik.

Dzięki tej inwestycji Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zyskuje nowoczesne, ekologiczne i komfortowe pojazdy, które poprawią jakość codziennych podróży mieszkańców regionu.

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor