Pesa z nowym kontraktem – ekodiesle z Bydgoszczy trafią na Dolny Śląsk

fot. PESA
Pesa Bydgoszcz podpisała umowę na dostawę 10 nowoczesnych pojazdów spalinowych typu Pesa 231M ecodiesel dla Kolei Dolnośląskich. Kontrakt zawarto podczas konferencji prasowej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego. To kolejny etap w rozwoju regionalnej kolei na Dolnym Śląsku, a dla bydgoskiego producenta – potwierdzenie silnej pozycji na krajowym rynku taborowym.
Inne z kategorii
Śmierć jeździ na motocyklu? Na moście Uniwersyteckim wydarzyła się tragedia
Zakup pojazdów ma na celu poprawę oferty przewozowej na liniach niezelektryfikowanych. Nowe pociągi będą kursować m.in. do Ząbkowic Śląskich, Dzierżoniowa, Bielawy i Świdnicy, a docelowo wszędzie tam, gdzie nie dociera trakcja elektryczna. – **Kolej to transportowy krwioobieg regionu** – mówi marszałek województwa dolnośląskiego Paweł Gancarz, wskazując na potrzebę dalszej elektryfikacji linii przez PKP PLK przy wsparciu funduszy KPO.
Pojazdy Pesa 231M to dwuczłonowe jednostki z 115 miejscami siedzącymi, osiągające prędkość do 120 km/h. Zastosowane w nich silniki Rolls-Royce przystosowano do spalania paliwa o blisko 90-procentowo zredukowanej emisji CO₂. Każdy pojazd kosztuje ponad 29 mln zł netto. Pierwsze z nich mają trafić do Dolnoślązaków najpóźniej w czerwcu 2027 roku.
Umowa zawiera tzw. prawo opcji – Koleje Dolnośląskie mogą w przyszłości zdecydować się na zakup kolejnych 20 egzemplarzy. Obecnie spółka poszukuje źródeł finansowania rozszerzenia zamówienia.
– **Przed nami duże wyzwanie, jakie postawili nam sami Dolnoślązacy, którzy pokochali kolej** – komentuje Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Dla nich rozwijamy siatkę połączeń w miejscowościach pozbawionych trakcji elektrycznej.
Z perspektywy Pesy to kolejny krok w rozwoju oferty taboru niskoemisyjnego. – **Po latach przystępujemy do produkcji pierwszych biało-żółtych pociągów ekodiesel dla KD** – podkreśla Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz. Spółka ma już doświadczenie z tym modelem – ponad 100 sztuk trafiło wcześniej na rynek czeski, gdzie kursują pod nazwą RegioFox.
Nowe pojazdy będą homologowane zarówno na polskie, jak i czeskie tory, co może umożliwić ich eksploatację także poza granicami Dolnego Śląska. Dla Pesy to szansa na dalsze umacnianie pozycji eksportowej, a dla regionu – kolejny dowód na potencjał bydgoskiego przemysłu kolejowego.