Podróż do Trójmiasta — cicho i komfortowo

Linia kolejowa nr 131 w Tczewie. Autorstwa Mateuszgdynia - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=71422382
W ostatnich miesiącach na kluczowych trasach kolejowych prowadzących z Gdańska do Bydgoszczy, (a także z Gdańska do Warszawy) przeprowadzono intensywne prace utrzymaniowe. Ich celem było poprawienie komfortu podróży oraz ograniczenie hałasu generowanego przez pociągi osiągające prędkość do 200 km/h.
Inne z kategorii
Bydgoszcz w centrum cyberbezpieczeństwa Europy. Secure International Summit 2025 już wkrótce
WZL2 bez prezesa.
W ramach działań na liniach kolejowych nr 131 (Chorzów Batory – Tczew) oraz nr 9 (Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny) pracowała specjalistyczna maszyna szlifująca szyny. Pociąg Speno, ważący około 270 ton i mierzący 80 metrów długości, usunął nierówności i zniwelował wady powstałe na skutek intensywnej eksploatacji torów. Proces ten nie tylko wydłuża żywotność infrastruktury, ale także przyczynia się do zmniejszenia hałasu, co ma znaczenie dla mieszkańców terenów przyległych do linii kolejowych.
Maszyna, działająca głównie nocą, aby nie zakłócać rozkładu jazdy, pracowała m.in. na 50-kilometrowym odcinku Tczew – Twarda Góra, gdzie zeszlifowano blisko 85 km torów. Kolejnym istotnym etapem było szlifowanie na trasie Prabuty – Tczew – Gdańsk Główny, gdzie poprawiono stan ponad 110 km torów oraz 136 rozjazdów.
Wartość całej operacji, finansowanej z budżetu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., wyniosła ponad 8 mln zł netto. Prace zakończyły się w lutym 2025 roku, zapewniając pasażerom płynniejsze i cichsze podróże na jednych z najważniejszych tras w kraju.
Źródło PKP PLK S.A.