Bydgoszcz stolicą żeglugi na Wiśle
fot. Anna Kopeć
– To dobra wiadomość dla regionu – mówił dziś (29 stycznia) wojewoda Mikołaj Bogdanowicz. Wspólnie z wiceministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorzem Witkowskim ogłosił, że Centralny Urząd Żeglugi dla Wisły będzie zlokalizowany w Bydgoszczy.
Inne z kategorii
Tako „Rzeczemy” i poetycko wieczerzamy [ZAPROSZENIE]
Pożar mieszkania w Fordonie [Z OSTATNIEJ CHWILI]
Jak zapowiada wojewoda kujawsko-pomorski, nowa instytucja będzie miała olbrzymie znaczenie. – Będzie odpowiadać za wszystkie inwestycje i przedsięwzięcia na Wiśle od Gdańska do samego Krakowa – tłumaczył Mikołaj Bogdanowicz.
Centralny Urząd Żeglugi to jeden z kroków ku usprawnieniu działań związanych z rzeką. – Ważne, by gospodarką morską i rzekami zajmował się jeden resort – i by był jeden gospodarz. To nam skróci procesy inwestycyjne, procesy zarządzania wodami, sprawy przeciwpowodziowe. Jesteśmy na początku tej drogi – mówił wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.
Podkreślał znaczenie miasta i regionu dla polskiej żeglugi. – Tak jak Wrocław jest stolicą odrzańskiej drogi wodnej, tak Bydgoszcz jest kluczowym miejscem, jeśli chodzi o wiślaną drogę wodną i międzynarodową drogę wodną E70 – stwierdził.
W wyniku uchwalenia nowego prawa wodnego w Bydgoszczy znajdzie się jeszcze jedna nowa instytucja – siedziba zarządu Zlewni Noteci. Obie będą mieścić się w już istniejących budynkach: jedna przy al. Mickiewicza, druga przy ul. Słowackiego.
Pierwsza pracę ma zacząć za ok. 4-5 miesięcy. Zatrudnienie znajdzie tu ponad sto osób.
Obecni na konferencji parlamentarzyści podkreślali, że nowe instytucje wpisują się w ogólną tendencję rozwoju transportu. – W Belgii, Holandii, Niemczech żegluga śródlądowa ma się bardzo dobrze. Największe rzeki Europu – Ren i Dunaj – są rzekami spławnymi. Stwierdziliśmy, że to będzie się opłacało również w Polsce – wyjaśniał europoseł Kosma Złotowski, zasiadający w europejskiej komisji ds. transportu i turystyki.
Utrzymanie żeglowności polskich rzek wynika także z zobowiązań międzynarodowych.
– Ratyfikowane w marcu ubiegłego roku przez prezydenta Andrzeja Dudę porozumienie AGN o międzynarodowych drogach wodnych o znaczeniu transportowym nakłada na polski rząd obowiązek zachowania przynajmniej trzeciej klasy żeglowności dla Odry, Wisły i drogi E70 – tłumaczył wiceminister podczas konferencji.
Wiceminister Witkowski zapowiedział, że 8 lutego nastąpi otwarcie ofert w przetargu na opracowanie studium wykonalności dla rzeki Wisły i drogi wodnej E70.
mk