Bydgoszcz: Wszystkie nowe Swingi już na torach

fot. Facebook ZDMiKP
Bydgoszcz zakończyła największy w swojej historii kontrakt na wymianę taboru tramwajowego. Dzięki dostawie 40 nowych pojazdów typu Swing, liczba nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów w mieście wzrosła do 75. To milowy krok w stronę pełnej modernizacji komunikacji miejskiej i odejścia od przestarzałych składów pamiętających jeszcze minioną epokę.
Inne z kategorii
Wilcze znów przyciągnie pasjonatów historii. Przed nami Zlot Poszukiwaczy Bitwy pod Koronowem
25 lat Chóru Rubinki – koncert jubileuszowy w Filharmonii Pomorskiej [ZAPROSZENIE]
Zrealizowany kontrakt opiewał na kwotę 431,2 mln zł i był współfinansowany ze środków unijnych. Ostatni tramwaj z numerem bocznym 181 został odebrany w połowie marca 2025 roku, kończąc tym samym wieloetapowy proces dostaw. Wszystkie nowe pojazdy zostały wyprodukowane przez bydgoską firmę Pesa i są wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, klimatyzację, Wi-Fi oraz ładowarki do urządzeń mobilnych.
– Kończymy największy kontrakt na wymianę taboru w historii miasta. Jeszcze w 2010 roku nowoczesne tramwaje można było policzyć na palcach jednej ręki. Dziś nasz tabor plasuje Bydgoszcz wśród miast z najmłodszą i najbardziej komfortową flotą tramwajową w Polsce.
– podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.
Nowoczesność i funkcjonalność
Swingi to w pełni niskopodłogowe pojazdy o żywotności do 35 lat i maksymalnej prędkości 80 km/h. Oprócz poprawy komfortu pasażerów umożliwiają także lepsze dostosowanie transportu miejskiego do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
Obecnie średni wiek wszystkich bydgoskich tramwajów wynosi 11,5 roku. Dla porównania, jeszcze kilkanaście lat temu miasto eksploatowało głównie ponad 30-letnie „Konstale”. Starsze jednostki nadal kursują na linii nr 6 i pełnią funkcję rezerwową, jednak ich czas powoli dobiega końca.
Przyszłość: kolejne inwestycje
Na tym jednak nie koniec. Bydgoszcz planuje zakup kolejnych 6 tramwajów dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy. Dofinansowanie w wysokości blisko 44 mln zł pozwoli na zakończenie procesu pełnej wymiany taboru do 2027 roku. Trwają prace nad dokumentacją techniczną i formalno-prawną zakupu.
Równolegle miasto realizuje ambitny plan modernizacji infrastruktury tramwajowej. Wśród zaplanowanych działań znajdują się m.in. przebudowa torowisk (np. wzdłuż ul. Toruńskiej), rozbudowa pętli, modernizacja zajezdni i wprowadzenie przystanków wiedeńskich.
Bydgoszcz jako modelowe miasto tramwajowe?
Bydgoszcz, mimo że jej mieszkańcy stale narzekają na niepunktualność i nieregularność komunikacji miejskiej, będzie za to liderem ekologii. Średni wiek pojazdów poniżej 7 lat (dla Tramicusów i Swingów), produkcja tramwajów w lokalnej fabryce oraz zaawansowana rozbudowa infrastruktury czynią z niej jedno z liderów w zakresie zrównoważonego, zeroemisyjnego transportu miejskiego.
Źródło: ZDMiKP