Wydarzenia 18 paź 2021 | kd
Czy 3 miliony samochodów z LPG zostaną uziemione z powodu homologacji?

fot. Anna Kopeć

Ministerstwo infrastruktury przygotowuje nowe przepisy dotyczące samochodów napędzanych LPG. Wzbudziły one niepokój posłów PiS, którzy skierowali w tej sprawie interpelację do ministerstwa.

Ministerstwo Infrastruktury opracowało nowelizację ustawy o homologacji pojazdów oraz ich wyposażeniu. ma to na celu dostosowanie polskich przepisów dotyczących montażu w samochodach instalacji LPG i CNG do prawa Unii Europejskiej.

W sierpniu przedstawiono projekt i dano jedynie dwa tygodnie na możliwość zapoznania się z nim stronie społecznej.

Teraz w sprawie przepisów, które mają obowiązywać już od 1 stycznia swoją interpelację złożyło troje posłów PiS.

Konsultacje w sprawie tego kontrowersyjnego aktu prawnego zostały przeprowadzone niezgodnie z prawem, trwały za krótko. Czy sposób przeprowadzenia konsultacji był znany Panu Ministrowi?

 - pytają w interpelacji do ministra Andrzeja Adamczyka posłowie Anna Dąbrowska-Banaszek, Mieczysław Baszko oraz Grzegorz Piechowiak.

Według nowego projektu do każdego modelu samochodu, każdego rodzaju silnika potrzebna będzie nowa homologacja do zamontowanej już instalacji LPG, tym razem zgodna z regulaminem 115 EKG ONZ. Nie wyjaśniono natomiast czy dotychczas posiadane homologacje automatycznie stracą swoją ważność. A jeśli tak by się stało to wówczas nawet 3 miliony samochodów nie mogłoby wyjechać na polskie drogi.

Mamy wrażenie, że nikt nie zdaje sobie sprawy, jakie to konsekwencje zrodzi. Dotychczasowe homologacje stracą ważność, a to oznacza, że z dniem 1 stycznia 2022 r. trzy miliony polskich kierowców nie będzie mogło wyjechać na drogi. Ponadto obowiązek homologowania na nowo narazi producentów instalacji LPG na wydatki rzędu milionów złotych

- piszą w interpelacji posłowie.

Ministerstwo Infrastruktury uspokaja jednakże, twierdząc że nowe prawo nie nakłada żadnych dodatkowych obowiązków na kierowców, a podnoszone przez posłów wątpliwości nie mają merytorycznego uzasadnienia.

Obie procedury, zarówno obecna, jak i nowo projektowana, będą funkcjonować równolegle. Wybór procedury będzie należał do podmiotu wykonującego instalacje w pojazdach. Znowelizowane przepisy nie będą wprowadzały nowych obowiązków wobec podmiotów posiadających świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowujących dany typ pojazdu do zasilania gazem. W związku z tym podmioty wykonujące tę działalność nie będą ponosić dodatkowych kosztów

- wyjaśnia ministerstwo.


kd Autor