Czy 3 miliony samochodów z LPG zostaną uziemione z powodu homologacji?
fot. Anna Kopeć
Ministerstwo infrastruktury przygotowuje nowe przepisy dotyczące samochodów napędzanych LPG. Wzbudziły one niepokój posłów PiS, którzy skierowali w tej sprawie interpelację do ministerstwa.
Inne z kategorii
40 lat Akademii Medycznej i 20 lat Collegium Medicum UMK – ważne jubileusze w Bydgoszczy
Zderzenie trzech aut na DK25 w Buszkowie [Z OSTATNIEJ CHWILI]
Ministerstwo Infrastruktury opracowało nowelizację ustawy o homologacji pojazdów oraz ich wyposażeniu. ma to na celu dostosowanie polskich przepisów dotyczących montażu w samochodach instalacji LPG i CNG do prawa Unii Europejskiej.
W sierpniu przedstawiono projekt i dano jedynie dwa tygodnie na możliwość zapoznania się z nim stronie społecznej.
Teraz w sprawie przepisów, które mają obowiązywać już od 1 stycznia swoją interpelację złożyło troje posłów PiS.
Konsultacje w sprawie tego kontrowersyjnego aktu prawnego zostały przeprowadzone niezgodnie z prawem, trwały za krótko. Czy sposób przeprowadzenia konsultacji był znany Panu Ministrowi?
- pytają w interpelacji do ministra Andrzeja Adamczyka posłowie Anna Dąbrowska-Banaszek, Mieczysław Baszko oraz Grzegorz Piechowiak.
Według nowego projektu do każdego modelu samochodu, każdego rodzaju silnika potrzebna będzie nowa homologacja do zamontowanej już instalacji LPG, tym razem zgodna z regulaminem 115 EKG ONZ. Nie wyjaśniono natomiast czy dotychczas posiadane homologacje automatycznie stracą swoją ważność. A jeśli tak by się stało to wówczas nawet 3 miliony samochodów nie mogłoby wyjechać na polskie drogi.
Mamy wrażenie, że nikt nie zdaje sobie sprawy, jakie to konsekwencje zrodzi. Dotychczasowe homologacje stracą ważność, a to oznacza, że z dniem 1 stycznia 2022 r. trzy miliony polskich kierowców nie będzie mogło wyjechać na drogi. Ponadto obowiązek homologowania na nowo narazi producentów instalacji LPG na wydatki rzędu milionów złotych
- piszą w interpelacji posłowie.
Ministerstwo Infrastruktury uspokaja jednakże, twierdząc że nowe prawo nie nakłada żadnych dodatkowych obowiązków na kierowców, a podnoszone przez posłów wątpliwości nie mają merytorycznego uzasadnienia.
Obie procedury, zarówno obecna, jak i nowo projektowana, będą funkcjonować równolegle. Wybór procedury będzie należał do podmiotu wykonującego instalacje w pojazdach. Znowelizowane przepisy nie będą wprowadzały nowych obowiązków wobec podmiotów posiadających świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowujących dany typ pojazdu do zasilania gazem. W związku z tym podmioty wykonujące tę działalność nie będą ponosić dodatkowych kosztów
- wyjaśnia ministerstwo.