ELF2 dla Kolei Małopolskich. Bydgoska Pesa przekazała pierwsze elektryczne zespoły trakcyjne [ZDJĘCIA]
fot. Pesa
We wtorek, 17 sierpnia Koleje Małopolskie odebrały pierwszy z czterech pociągów elektrycznych Elf2 wyprodukowany przez bydgoską Pesę. Pozostałe pojazdy zostaną przekazane w najbliższych dniach. W wydarzeniu uczestniczył marszałek Witold Kozłowski i wicemarszałek Łukasz Smółka.
Inne z kategorii
Bohaterowie Solidarności. Walka o dziedzictwo polskie, która się nie skończyła [KOMENTARZ, WIDEO]
Drugi Jarmark na wodzie w Bydgoszczy – święta w stylu retro
Marszałek Małopolski Witold Kozłowski podczas wtorkowej uroczystości na Dworcu Głównym w Krakowie zaznaczył, że rozwój infrastruktury kolejowej, a co za tym idzie zakup nowoczesnego taboru, jest niezwykle istotny z punktu widzenia mieszkańców i turystów odwiedzających województwo.
Dzięki kolejnym pojazdom jesteśmy w stanie realizować więcej przejazdów na najczęściej uczęszczanych trasach, a także uruchamiać nowe kierunki, odpowiadając tym samym na potrzeby Małopolan
– powiedział marszałek Kozłowski.
Wicemarszałek Łukasz Smółka zwrócił uwagę na to, że systematycze inwestycje w transport kolejowy i zakup kolejnych pociągów jest odpowiedzią na potrzeby mieszkańców regionu. Zapowiedział, że nowy tabor będzie wykorzystywany do realizacji przewozów pasażerskich w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) na terenie województwa małopolskiego.
Projekt obejmuje dostawę czterech sztuk czteroczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych typu Elf2 wraz z pięcioletnim serwisem oraz siedmioletnią gwarancją i bezterminową licencją na dokumentację i oprogramowanie.
Według prezesa Pesy Krzysztofa Zdziarskiego kolejne pojazdy dotrą do odbiorcy w przyszłym tygodniu, co oznacza, że dostawy zostaną zakończone zgodnie z terminem przewidzianym w umowie.
Już dzisiaj deklaruję wolę dalszej współpracy - Pesa jest gotowa, by w niedalekiej przyszłości dostarczyć Małopolsce kolejne nowoczesne, przyjazne środowisku pojazdy z nowej platformy Regio160. Wśród pojazdów tej platformy są elektryczne zespoły trakcyjne nowej generacji, z różnymi napędami, w tym wykorzystującymi baterie i wodorowe ogniwa paliwowe
- podkreślał Krzysztof Zdziarski.
Pojazdy Elf2 są nowoczesne, ekonomiczne i komfortowe. Posiadają 200 miejsc siedzących, a dodatkowo wyposażone są m.in. w klimatyzację, WiFi, miejsce na rowery oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami (toaleta dla niepełnosprawnych, winda, rampa oraz pętla indukcyjna dla osób z dysfunkcją słuchu) i rodzin z dziećmi (przewijak dla niemowląt, bezstopniowe przejścia międzyczłonowe).
W każdym pociągu zostały zainstalowane systemy służące do monitoringu, informacji pasażerskiej, zliczania pasażerów i pomiaru punktualności. Maksymalna prędkość jaką mogą osiągnąć te pociągi to 160 km/h.
Docelowo linie SKA są planowane według poniższych relacji:
- SKA1: Kraków Lotnisko/Airport – Kraków Główny – Wieliczka Rynek – Kopalnia,
- SKA2: Sędziszów – Kraków Główny – Skawina,
- SKA3: Trzebinia – Kraków Główny – Tarnów.
Wartość zawartego kontraktu to ponad 109 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wynosi ponad 32.5 mln zł.
Na podst. mat. Pesa S.A.