Flisak popłynie przez Wisłę
Materiał UMiG Solec Kujawski
Flisak - to nazwa jednostki promowej, która będzie kursować między brzegami Wisły na wysokości Solca Kujawskiego i Czarnowa w gminie Zławieś Wielka. Imię dla promu zostało wybrane w otwartym konkursie, zorganizowanym przez Urząd Marszałkowski i Miasto Solec Kujawski przy współpracy regionalnych mediów.
Inne z kategorii
Tako „Rzeczemy” i poetycko wieczerzamy [ZAPROSZENIE]
Pożar mieszkania w Fordonie [Z OSTATNIEJ CHWILI]
Uroczyste rozdanie nagród odbędzie w środę (24 kwietnia) w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu w sali patio na pierwszym piętrze o godzinie 9.00.
Mieszkańcy naszego województwa zgłaszali każdemu z partnerów nazwy dla promu, spośród nich partnerzy nadsyłali jeden wybór Urzędowi Marszałkowskiemu, głównemu organizatorowi konkursu. Finałowe nazwy to: „Olender”, „Santor”, „Flisak”, „Kujawy”, „Kujawiak”, „Kopernik”, „Kujawia”, „Promyk”, „Wisłolot”, „Vistulanka”, „Szuwarek”. Zwycięską nazwę wyłoniło głosowanie każdego z partnerów konkursu, którzy przyznawali punkty nazwom w skali od 0 do 10. „Flisak” zwyciężył zdecydowanie uzyskując 106 punktów, na kolejnych miejscach znalazły się nazwy regionalne: „Kujawy”, „Kujawia”, „Kujawiak”.
Nazwę „Flisak" uzasadniano między innymi w następujący sposób: „Przeprawa między Solcem Kujawskim i Czarnowem istniała od zawsze i sprawowana była przez flisaków, którzy spławiali drewno do okolicznych tartaków i do granicy z Niemcami. Osiedlali się także wzdłuż rzek m.in. Wisły”.
Zwycięską nazwę zgłosili Miasto Solec Kujawski i redakcja Dziennika Toruńskiego „Nowości".
- Przeprawa skomunikuje ważne drogi krajowe, nr 10 i nr 80, m.in. ułatwi dojazdy do pracy w firmach ulokowanych na terenie soleckiego parku przemysłowego. Liczymy też, że wpłynie na podniesienie atrakcyjności turystycznej tej części województwa. Samorząd województwa realizuje przedsięwzięcie wspólnie z Solcem Kujawskim, który jest partnerem wiodącym, powiatami bydgoskim i toruńskim oraz gminą Zławieś Wielka - wyjaśnia marszałek Piotr Całbecki.
Prom
Przetarg na budowę i rozruch jednostki promowej wygrała spółka Techno-Marine z Malborka, która zrealizuje zamówienie za kwotę 5,9 mln zł. Prom zostanie objęty 24-miesięczną gwarancją. Wszystkie części kadłuba i zabudowy zostały już zmontowane. Teraz pora na montaż układu napędowego i elementów wyposażenia oraz malowanie. Prom będzie gotowy tego lata.
Prom jest jednostką bocznokołową, z dwoma silnikami napędzającymi koła łopatkowe. Na głównym pokładzie znajdzie się miejsce dla 15 samochodów osobowych lub 1 autobusu, 2 busów i 6 samochodów osobowych. Na dziobie i rufie zamocowane będą klapy wjazdowo-zjazdowe podnoszone siłownikami hydraulicznymi. Na prawej burcie w rejonie śródokręcia usytuowana ma być sterówka, posadowiona nad pokładem w celu zapewnienia dobrej widoczności. Na lewej burcie będą miejsca siedzące dla 42 pasażerów, a na prawej dla 16 osób.
Przyczółki i drogi
Budowę dróg dojazdowych i przyczółków przeprawy zleciliśmy wyłonionemu w przetargu konsorcjum, którego liderem jest firma Kormost. Inwestycja jest realizowana w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Do tej pory zakończyły się prace projektowe. Teraz kompletowane są decyzje i pozwolenia niezbędne do rozpoczęcia prac budowlanych. To musi potrwać, bo rzecz dotyczy Wisły i obszarów chronionej przyrody. Spodziewamy się, że ta część inwestycji, warta 12,8 mln zł, zakończy się późną jesienią.
Od strony Solca Kujawskiego istniejąca droga zostanie wzmocniona na odcinku od ul. Bydgoskiej do przyczółków, a na północnym brzegu od drogi krajowej nr 80 do przyczółków. Zaplanowano wykonanie jezdni o szerokości 6 metrów z poboczem, od strony Solca powstanie również chodnik. Trasa będzie dostosowana do przejazdu pojazdów o nacisku do 10 ton na oś. Od strony Czarnowa - na przewężonym przejeździe przez koronę wału, gdzie ulokowane są urządzenia hydrotechniczne - pojawi się wahadłowa sygnalizacja świetlna. W ramach zadania skorygowana zostanie też geometria skrzyżowań ul. Żeglarskiej z ul. Kościuszki i Bydgoską w Solcu Kujawskim. Przy skrzyżowaniu z drogami krajowymi w Solcu Kujawskim (DK nr 10) oraz Czarnowie (DK nr 80) staną tablice informujące m.in. o czasie oczekiwania na prom.
Najwięcej prac będzie się toczyć w obrębie istniejących wojskowych przyczółków przeprawy. Zostaną one rozbudowane, oświetlone oraz wyposażone w monitoring. Przy każdym powstaną dwa stanowiska do przybijania jednostki promowej - takie rozwiązanie uwzględnia wahania poziomu wody w Wiśle. Przy przeprawie funkcjonować będą niewielkie parkingi (miejsce dla autokaru i 5 pojazdów osobowych).
Wspólnie dla uruchomienia przeprawy
Realizacja zadania została ujęta w Kujawsko-Pomorskim Planie Spójności Komunikacji Drogowej i Kolejowej na lata 2014-20. Jest ono sfinansowane w oparciu o Regionalny Program Operacyjny. Środki na bieżące funkcjonowanie przeprawy, oprócz wpływów z biletów, zapewnią wspólnie samorząd województwa oraz powiaty bydgoski i toruński , a także gminy Solec Kujawski i Zławieś Wielka.
Prom w liczbach:
- długość konstrukcyjna - 24 m
- szerokość konstrukcyjna - 11 m
- prędkość - 13 km/h
- moc silników - każdy 89-120 kW
- pojemność - 15 samochodów osobowych + 80 pasażerów
Źródło: Urząd Marszałkowski