Wydarzenia 7 kwi 2018 | Redaktor
Lokomotywa jak gwiazda filmowa. Prezentacja w Bydgoszczy

Odmalowany elektrowóz w bydgoskiej siedzibie PKP Cargo/fot. Anna Kopeć

PKP Cargo zaprezentowało dziś (6 kwietnia) w Bydgoszczy lokomotywę odmalowaną w historyczne barwy. Przyszło wielu amatorów kolejnictwa. Bydgoszczanie chętnie fotografowali elektrowóz.

To już 14. lokomotywa odmalowana przez PKP Cargo w historyczne barwy. W Bydgoszczy zaprezentowano lokomotywę elektryczną ET22-933, której przywrócono malaturę z lat 1988-2002 z charakterystycznymi zielonymi barwami i żółtym czołem. Unikatowymi elementami wyróżniającymi ten egzemplarz są tabliczki przedstawiające herb miasta Ostrołęki, umieszczone po obu stronach pudła lokomotywy.

Została wyprodukowana w 1985 r. przez wrocławski Pafawag i w tym samym roku rozpoczęła pracę w Lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska. Następnie trafiła do Lokomotywowni Ostrołęka, gdzie na czołach lokomotywy zostały zamontowane tabliczki z herbem miasta Ostrołęki. Charakterystyczne godło przetrwało, mimo zmiennych losów lokomotywy przydzielanej w różne miejsca Polski. Z Ostrołęki w 1997 r. trafiła ona najpierw do Zakładu Taboru w Białymstoku, później do Mazowiecko-Podlaskiego Zakładu Spółki w Warszawie, a następnie do Północnego Zakładu Spółki w Gdyni. W ciągu 32 lat służby lokomotywa przejechała 1 572 076 km. W marcu br. przeszła przegląd na poziomie P4, w trakcie którego zostały przeprowadzone prace malarskie.

Lokomotywa miała też swój epizod filmowy. W 1989 r. wystąpiła w komedii ,,Galimatias, czyli Kogel Mogel II”, w reżyserii Romana Załuskiego.

– PKP Cargo konsekwentnie przywraca historyczne barwy wybranym egzemplarzom lokomotyw z poszczególnych serii. Łączymy te prace, tak jak w przypadku lokomotywy ET22-933, z wykonaniem napraw okresowych. Przypomnę, że tylko w ostatnim czasie historyczną malaturę odzyskały lokomotywy ET22-980, ET42-029 i ET41-186 – powiedział członek Zarządu PKP Cargo Zenon Kozendra.

Sekcja Utrzymania i Napraw w Bydgoszczy to miejsce z bogatymi tradycjami. Pierwsze warsztaty naprawcze powstały tam jeszcze w okresie międzywojennym. Do lat 60. ubiegłego wieku naprawiano i utrzymywano w sekcji głównie parowozy. Po tym okresie zaczęto eksploatować lokomotywy spalinowe, a następnie elektryczne. Pierwszymi lokomotywami trakcji elektrycznej były ET21, następnie EU07 i ET40. W 2012 roku Sekcja poszerzyła swoją ofertę o naprawy okresowe lokomotyw elektrycznych serii ET22 na poziomie P4/1 i P4/2 oraz EU07 na poziomie P4. W 2015 r. uruchomiono w niej hartownię obrzeży kół zestawów kołowych. Obecnie realizowana jest nowoczesna malarnia.

Źródło: PKP Cargo

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor