Nowy Port w Bydgoszczy – secesyjny projekt nad brzegiem Brdy
fot. Lafarge
Nowy Port w Bydgoszczy to inwestycja, której realizacja rozpoczęła się w 2021 roku i obejmuje teren po dawnej fabryce narzędzi Befana, zlokalizowanej w centrum miasta. AZD Deweloper podjął się rewitalizacji kwartału ulic w bezpośrednim sąsiedztwie Brdy, zaledwie kilkaset metrów od Starego Miasta. Ma tu powstać kompleks składający się z budynków mieszkalnych i usługowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Inne z kategorii
Bydgoski weekend - kalendarz wydarzeń. Bądź na bieżąco
Tako „Rzeczemy” i poetycko wieczerzamy [ZAPROSZENIE]
-
Bydgoska secesja w nowoczesnym wydaniu
Nowy Port jest dużą inwestycją, zlokalizowaną w samym centrum Bydgoszczy, w miejscu po nieistniejącej już Bydgoskiej Fabryce Narzędzi Befana. Na terenie znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie Brdy ma powstać interesujący kompleks kilkunastu budynków wraz z trzema osiami komunikacyjnymi: pasażem dla pieszych, zieloną aleją oraz nadrzecznym bulwarem. Wysokie, 36-metrowe budynki wielorodzinne to tylko część budynków mieszkalnych, które mają zająć znaczną część powierzchni przeznaczonej do zamieszkania.
Projekt przy ul. Focha nawiązuje do bydgoskiej secesji: w Nowym Porcie pojawią się ryflowania łuków i arkad, detale o miękkim kształcie fali, a także materiały wykończeniowe najwyższej jakości. Naturalne drewno stolarki okiennej, kamienne elewacje i stylowe terazzo tylko w części oddają niepowtarzalny urok przyszłej dumy Bydgoszczy.
Nowy Port to nie tylko osiedle mieszkaniowe z infrastrukturą, lecz znaczny obszar dzielnicy Śródmieście zamknięty w kwartale ulic Focha, Warmińskiego, Obrońców Bydgoszczy i Marcinkowskiego. Mieszkania współtworzyć będą tkankę miasta z licznymi punktami gastronomicznymi, usługowymi i biurowymi.
Inwestycję realizuje AWZ Deweloper, lokalna firma, która związana jest z Bydgoszczą od ponad 20 lat i na terenie miasta oraz w najbliższej okolicy wybudowała dotąd ponad 1000 mieszkań. Cieszący się zasłużonym zaufaniem mieszkańców, znany z wysokiej jakości wykonania, AWZ Deweloper kładzie nacisk na spójne połączenie tego, co nowe, z zabytkową częścią fabryki, która zostanie odpowiednio zaadaptowana.
Piękno budynków Nowego Portu oraz całej infrastruktury obszaru opierać się będzie przede wszystkim na myśli architektonicznej i kreatywnej wizji tej części miasta, a także m.in. na nowoczesnej technologii, w tym najwyższej jakości materiałach budowlanych dostarczonych przez Lafarge.
Zielony beton ograniczy emisję dwutlenku węgla
- Rewitalizacja terenów miejskich z zachowaniem zabytkowej fabryki wymaga utrzymania równowagi między urbanizacją a środowiskiem naturalnym. Dlatego Lafarge zaproponowało inwestorowi produkty ograniczające emisję dwutlenku węgla, poddające się recyklingowi i przyczyniające się do zwiększenia efektywności energetycznej – mówi Marcin Orzechowski z Lafarge Polska. - Naszym celem jest łączenie potrzeb urbanistycznych z zachowaniem zielonej tkanki miejskiej - dodaje Orzechowski.
Lafarge jest dostawcą betonu dla całego projektu. Warto podkreślić, że jedynie część betonu została wykorzystana w standardowych elementach żelbetowych. Część realizacji zostanie wykonana w technologii tzw. białej wanny, czyli monolitycznej wodoszczelnej konstrukcji. Wymaga ona specjalnej receptury mieszanki betonowej, która musi spełniać odpowiednie parametry.
Z uwagi na konkretne wymagania, specjaliści Lafarge zaproponowali użycie w Nowym Porcie betonu ECOPact, nazywanego również zielonym betonem, ze względu na swój niski ślad węglowy. Według szacunków, wykorzystanie przy budowie Nowego Portu 7320 m³ betonu ECOPact pozwoli na redukcję CO2 na poziomie 679 t – tyle mniej dwutlenku węgla trafi do atmosfery tylko dzięki zastosowaniu odpowiedniej mieszanki betonowej. To pokazuje, że beton jako podstawowy, naturalny materiał budowlany może również działać na korzyść środowiska.
Nowy Port w Bydgoszczy to inwestycja, która docelowo składała się będzie z kilkunastu budynków, w których znajdzie się około 700 mieszkań. Ma szansę stać się najbardziej prestiżową lokalizacją w mieście, doskonale łączącą w sobie walory estetyczne, ekologiczne i ekonomiczne. Zgodnie z planem inwestycja ma zostać ukończona w ciągu 3 lat.
źródło: Lafarge