Wydarzenia 21 wrz 2022 | Redaktor
PESA Bydgoszcz zmodernizuje 59 wagonów dla PKP Intercity. Firmy podpisały umowę

fot. PESA / Der Blitz​

Podczas międzynarodowych targów kolejowych InnoTrans w Berlinie, PKP Intercity podpisało umowę z PESĄ Bydgoszcz na naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5) 59 wagonów serii 152A i 154A. Bydgoska spółka za wykonanie przedmiotu umowy otrzyma 376 mln zł brutto. To kolejny krok we wzmacnianiu parku wagonowego PKP Intercity i zwiększaniu komfortu podróży.

Prace zostaną podzielone na dwa etapy. W pierwszym z nich zostanie wykonana naprawa na 5. poziomie utrzymania z zachowaniem zasadniczych parametrów eksploatacyjnych 24 wagonów osobowych typu 152A i 35 wagonów 154A. Podczas drugiego etapu, po 18 miesiącach eksploatacji, wagony przejdą przegląd na 3. poziomie utrzymania 

- Bardzo sprawnie realizujemy naszą strategię taborową. Z planowanych na lata 2017-2023 wydatków w wysokości 7 mld zł zakontraktowaliśmy już ponad 6,4 mld zł. W 99 proc. to są umowy z polskimi producentami, z czego bardzo się cieszymy. W 2030 roku chcemy wejść na poziom 88 mln pasażerów rocznie, w czym pomogą nam takie inwestycje, jak ta realizowana we współpracy z bydgoską spółką. Wyremontowane pojazdy będą służyć pasażerom w całej Polsce – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity. 

Po wykonaniu naprawy wagony będą przystosowane do prędkości 200 km/h. Zaoferują liczne udogodnienia dla pasażerów, takie jak: WI-FI, indywidualne oświetlenie, nową klimatyzację, dynamiczny system informacji prezentowany na tablicach świetlnych czy nowe drzwi odskokowo – przesuwne. Umowa ma zostać zrealizowana do 2026 roku, a pierwsze wagony z kontaktu zostaną odebrane po 250 dniach od momentu przekazania ich do PESY. 

fot. PESA / Der Blitz​

- Bardzo nas cieszy, że PESA Bydgoszcz może rozszerzyć współpracę z PKP Intercity, realizując kolejny już kontrakt. Pokazuje to zaufanie jakim zostaliśmy obdarzeni przez narodowego przewoźnika. Dzięki temu możemy dołożyć własną cegiełkę do powrotu polskiej kolei na dobre tory – dodał Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

Owocna współpraca PKP Intercity z PESĄ Bydgoszcz

Podpisana umowa to kolejny przykład udanej współpracy pomiędzy bydgoskim producentem a PKP Intercity. Narodowy przewoźnik odebrał już od PESY 110 zmodernizowanych wagonów typu 111A-20, które przechodziły modernizację wraz z naprawą na piątym poziomie utrzymania. Do parku taborowego spółki dołączy jeszcze 15 takich pojazdów. Zakończenie ich odbiorów, zgodnie  z zapisami umowy, planowane jest w drugim kwartale 2023 roku, a wartość całego kontraktu wynosi 540,4 mln zł brutto. W bydgoskich zakładach modernizowane są również składy ED74. Do tej pory spółka odebrała 7 z 14 pojazdów. Wartość całego zamówienia wynosi 275 mln zł brutto, a ostatni zmodernizowany pojazd trafi do PKP Intercity w 2023 roku. Pod koniec 2020 roku PKP Intercity odebrało ostatnie ze 125 wagonów, które dla przewoźnika zmodernizowała bydgoska PESA. Tym samym zrealizowana została warta blisko 470 mln zł brutto umowa. Z nowoczesnych wagonów korzystają pasażerowie w całej Polsce. Podobnie jak z wielofunkcyjnych wagonów COMBO.

27 mld zł inwestycji w ekologiczną kolej

W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

fot. PESA / Der Blitz​

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, łączy mniejsze ośrodki z aglomeracjami, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie zapewniając mieszkańcom coraz większej liczby miast i miejscowości dostępność komunikacyjną. W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W 2030 roku cała flota PKP Intercity będzie nowa lub zmodernizowana, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Przewoźnik dąży do tego, by oferować pasażerom wysoki oraz powtarzalny standard podróży i intensywnie rozwija ofertę dla pasażerów, by kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity ma ambicję, aby stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

PESA  to największy producentem taboru kolejowego w Polsce. Pociągi i tramwaje PESA kursują we wszystkich regionach Polski i większości dużych miast oraz w kilkunastu krajach Europy. Z tramwajów PESA korzystają m.in. mieszkańcy Warszawy, Wrocławia, Gdańska, Krakowa, Kijowa, Sofii, Segedu, Cluj i Jassów. Produkowane w Bydgoszczy pojazdy wożą pasażerów m.in. Deutsche Bahn, Trenitalia, Ceskiech Drahy oraz oczywiście PKP Intercity i Polregio. Nowa strategia „Pesa 2026+” opiera się na czterech filarach – ekspansji rynkowa, nowej platformie pojazdów Regio160, innowacyjności i nowoczesnych technologie produkcji oraz „Zielonej Pesa”. Nowa platforma Regio160 oferuje pełną rodzinę regionalnych i miejskich zespołów trakcyjnych o prędkości do 160 km/h, w tym pociągi piętrowe. Regio160 to modułowość i standaryzacja na wielu płaszczyznach – polega ona na ujednoliceniu konstrukcji wszystkich pojazdów, wymienności napędów oraz modułowej zabudowie dowolnie konfigurowalnego wnętrza. Platforma obejmuje szeroką gamę pojazdów z różnymi układami napędowymi, od bateryjnych i wodorowych (BMU i HMU) po rozwiązania hybrydowe (BEMU, HEMU) i rozwiązania wielosystemowe (3, 15, 25 kV). Nowe portfolio produktowe PESA obejmuje również pociągi premium HS o prędkości do 250 km/h oraz nową rodzinę Gama2 z lokomotywami elektrycznymi, last mile, dual power i wielosystemowymi. Produkcja pojazdów bezemisyjnych, w tym lokomotyw napędzanych wodorem i pociągów pasażerskich, jest kluczowym elementem strategii „Zielona Pesa”, która zakłada maksymalne ograniczenie śladu węglowego zarówno w produkcji, jak i eksploatacji pojazdów szynowych.

 
Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji
Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor