Wydarzenia 19 gru 2019 | Redaktor
Pesa podbija rynki wschodnie. Teraz – Białoruś

fot. Alyes Pileckij, TUT.BY

Od 8 grudnia na trasie Mińsk-Witebsk jeżdżą nowe spalinowe zespoły trakcyjne (DMU) Pesa 760M. Obsługują przewozy w klasie biznes. To nie jest ostatnie słowo Pesy w sprawie dostaw na tamtejszy rynek.

Do Kolei Białoruskich trafiły trzy nowe 6-członowe pojazdy spalinowe. Odległość między Mińskiem a Witebskiem pokonują w trzy godziny (bez przystanków pośrednich) lub trzy godziny i 16 minut (zatrzymując się na czterech stacjach). Kolej Białoruska planuje utworzyć kolejne tego typu połączenia, między innymi z Mińska do Brześcia na granicy polsko-białoruskiej. Z myślą o tym do połowy 2020 r. Pesa ma dostarczyć jeszcze trzy pojazdy 760M.

Jak podkreśla bydgoska spółka, przewozy realizowane przez jej pojazdy mają wyznaczać nowy standard w usługach białoruskiego przewoźnika. Jeden z pasażerów, cytowany przez białoruski portal tut.by, stwierdził, że dzięki nowym pociągom „w końcu zbliżyliśmy się do cywilizacji”. Pojazdy kursują z maksymalną prędkością 140 km/h, są wyposażone w przedziały 1. i 2. klasy, gdzie jest łącznie 300 miejsc siedzących. Mają toalety próżniowe, klimatyzację, dostęp do Wi-Fi, gniazdka do ładowania telefonów komórkowych.

fot. Alyes Pileckij, TUT.BY

Pesa 760M liczy ponad 134 metry – to najdłuższy spalinowy zespół trakcyjny w ofercie bydgoskiej spółki.

Firma stara się pozyskiwać kolejne zamówienia na rynku wschodnim.

– Jest bardzo perspektywiczny ze względu na ogromne potrzeby wymiany taboru szynowego na nowy oraz gęstość infrastruktury kolejowej – mówi Dariusz Skotnicki, dyrektor sprzedaży rynku wschodniego Pesa Bydgoszcz. – Dostawy dla Kolei Białoruskiej to kolejny ciekawy kontrakt. Poza Pesą żaden producent na świecie nie zbudował wcześniej pojazdu spalinowego o takiej mocy i konfiguracji. Od 2020 r. pojazdy będą posiadały certyfikat umożliwiający ich sprzedaż poza Białorusią dla klientów z Rosji, Kazachstanu, Kirgistanu i Armenii. Pojazdami tego typu zainteresowana jest też Litwa – wyjaśnia.

Do tej pory Pesa dostarczyła na rynki wschodnie łącznie 55 spalinowych zespołów trakcyjnych (DMU), w tym na Białoruś 16, na Ukrainę 14, na Litwę 22, do Rosji dwa oraz jeden do Kazachstanu. Oprócz tego wyprodukowała też 117 tramwajów, z których 70 trafiło do Moskwy, 47 do Kijowa, gdzie realizowany jest obecnie kolejny kontrakt na 10 pojazdów. Pierwszy gotowy tramwaj z tego zamówienia „wyruszył” na miejsce w tym tygodniu.

Pojazdy Pesa są eksploatowane w 11 krajach Europy, w sumie spółka uzyskała 23 zagraniczne homologacje dopuszczające produkowane w Bydgoszczy pojazdy kolejowe i tramwaje do ruchu z pasażerami m.in. w Niemczech, Włoszech, Czechach, Litwie czy Ukrainie.

Źródło: Pesa Bydgoszcz, oprac., skróty - red.

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor