Wydarzenia 6 gru 2021 | Marta Kocoń
Rok od rozbudowy ul. Kujawskiej. Drogowcy chwalą, kierowcy się skarżą

fot. bydgoszcz.pl

Szybkie połączenie tramwajowe górnego tarasu z centrum i większe bezpieczeństwo to najważniejsze pozytywne skutki przebudowy, które odnotowują bydgoscy drogowcy. Kierowcy narzekają jednak, że czas przejazdu się wydłużył. 6 grudnia mija dokładnie rok, odkąd tramwaje zaczęły kursować wzdłuż ul. Kujawskiej.

W ramach rozpoczętej w 2019 roku rozbudowy powstało nowe torowisko i druga jezdnia na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego, zmodernizowano też oba ronda oraz drogi dojazdowe. Powstała infrastruktura dla rowerzystów, na wschodniej jezdni ul. Kujawskiej wytyczono buspas.

Drogowcy podkreślają, że dzięki inwestycji w rejonie ronda jest bezpieczniej. – Przed rozbudową ul. Kujawskiej na samym rondzie Kujawskim dochodziło każdego roku prawie do 50 zdarzeń drogowych. Policyjne raporty odnotowywały średnio 42 kolizje i cztery wypadki. Rondo Kujawskie przed budową sygnalizacji świetlnej uznawane było też przez ekspertów z ówczesnego UTP za najniebezpieczniejsze bydgoskie skrzyżowanie dla rowerzystów. W tym roku na rondzie Kujawskim nie doszło do żadnego wypadku i tylko do 33 kolizji – podsumowują.

Wygodnie tramwajem na górny taras

Wśród pozytywnych skutków przebudowy wymieniają też większą punktualność autobusów. Nowa jezdnia, buspas w kierunku ronda w połączeniu z buspasem na Wałach Jagiellońskich pozwoliły nieco (maksymalnie do 14 proc.) zwiększyć punktualność pojazdów na liniach 53, 56, 64.

„Na linii 53 wzrost punktualności z 79% w listopadzie 2019 roku  do ponad 87% w 2021 (+istotna zmiana trasy), linia 56 wzrost punktualności z 66%  listopadzie 2019 roku do prawie 80% w 2021 roku, linia 64 wzrost punktualności z 84% listopadzie 2019 roku do  ponad 86%  w 2021 roku” – wyliczają drogowcy.

fot. Anna Kopeć, archiwum

Podkreślają także, że budowa torowiska umożliwiła szybkie skomunikowanie Wyżyn i Wzgórza Wolności z centrum. „Przejazd między pętlą Wyżyny i rondem Jagiellonów zajmuje zaledwie 12 minut. Cała sieć na górnym tarasie posiada teraz też dwa niezależne połączenia z resztą miasta” – piszą.

Inwestycję chwali także prezydent Rafał Bruski. – Rozbudowana Kujawska skróciła czas przejazdu, przede wszystkim komunikacją publiczną. Ten efekt będzie jeszcze bardziej odczuwalny po całkowitym uruchomieniu Trasy Uniwersyteckiej – czytamy jego wypowiedź w Oficjalnym Serwisie Miasta (Bydgoszcz.pl).

Korki. Pomoże otwarcie mostu?

Na skutki inwestycji skarżą się jednak kierowcy. – Czas przejazdu samochodów się wydłużył, Bernardyńska i Kujawska zakorkowane – czytamy w komentarzu pod postem Miasta podsumowującym rok inwestycji. – Wczoraj jechałem Kujawską w dół.... strasznie długa zmiana świateł. Zupełnie niedostosowana do natężenia ruchu. Ten system „koordynujący” ruch w mieście nie działa w weekendy? – pyta z kolei pan Maciej. – Wprowadzenie świateł przyczyniło się realnie do pogorszenia czasu przejazdu – komentuje inny internauta.

Niektórzy zwracają uwagę, że na problemy z przejazdem ma wpływ większe natężenie ruchu spowodowanem zamknięciem mostu Uniwersyteckiego. „Będzie most i tutaj zrobi się luźniej!”. „Miejmy nadzieję że ruch Trasą Uniwersytecką wróci i odblokuje choć trochę”.

Warto przypomnieć, że przed przystąpieniem do inwestycji eksperci i społecznicy proponowali, aby na Kujawskim zbudować dwupoziomowe rondo, zastosować bezkolizyjne rozjazdy albo tunel. Więcej czytaj tutaj.

Wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm PBDI z Torunia, Gotowski z Bydgoszczy i Tor-Krak z Krakowa. Koszt przedsięwzięcia, łącznie z zakupem swingów Pesy do obsługi rozbudowanej sieci tramwajowej i zakończoną wcześniej przebudową węzła Szarych Szeregów, to ponad 370 mln złotych.

 

Marta Kocoń

Marta Kocoń Autor

Sekretarz Redakcji