Bydgoskie tramwaje już jeżdżą po Gdańsku. Pesa spokojna o dostawę kolejnych
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl
Dwa z 30 zamówionych przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje pojazdów Pesa Jazz Duo 31 października zaczęły kursy. – Kontrakt z GAiT nie jest zagrożony. Sytuacja Pesy się stabilizuje – mówi Marcin Grzyb, dyrektor sprzedaży rynku tramwajowego Pesa Bydgoszcz.
Inne z kategorii
Bydgoski weekend - kalendarz wydarzeń. Bądź na bieżąco
Tako „Rzeczemy” i poetycko wieczerzamy [ZAPROSZENIE]
Spółka GAiT skorzystała z opcji rozszerzenia umowy podpisanej z bydgoską firmą w lutym 2018 roku – do już zamówionych 15 tramwajów, zamówiła kolejne.
– Pesa miała swoje kłopoty, ciągłe wzloty i upadki, ale wiemy, że z tego kontraktu bardzo chce się wywiązać. Złożyliśmy zamówienie na kolejne 15 tramwajów do końca przyszłego roku. To są tramwaje dobrej jakości za dobrą cenę, dlatego jesteśmy cierpliwi i wyrozumiali – mówi prezes GAIT Maciej Lisicki.
Marcin Grzyb, dyrektor sprzedaży rynku tramwajowego Pesa Bydgoszcz, zapewnia, że kontrakt z GAiT nie jest zagrożony. – Sytuacja Pesa się stabilizuje. Mamy zapewnione finansowanie ze strony naszego właściciela – Polskiego Funduszu Rozwoju – a konsekwentnie wdrażane zmiany na poziomie organizacyjnym przynoszą efekty w postaci usprawnienia procesu produkcji – mówi.
Koszt jednego tramwaju to ponad 8 mln złotych. Gdańsk częściowo finansuje ich kupno ze środków Unii Europejskiej.
Jeszcze przed bieżącym kontraktem Pesa dostarczała tramwaje dla GAiT. Obecny model - Pesa Jazz Duo - różni się jednak od pięciu pojazdów, które trafiły do Gdańska w 2015 roku - m.in. zamontowane zostały gniazda USB, wyznaczono osobne zabezpieczone stanowisko dla roweru, udoskonalono oświetlenie stopni wejściowych.
Samopoczucie pasażerów poprawiać ma zmienna barwa oświetlenia, która będzie dostosowywać się do temperatury zewnętrznej: przy chłodzie będzie ciepła, podczas wysokiej temperatury – zimna.
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl
Pesa Jazz Duo są wieloczłonowe, dwukierunkowe i całkowicie niskopodłogowe, o długości do 32,5 metrów. W tramwaju mieści się ponad 200 pasażerów, są 32 miejsca siedzące. Tramwaj wyposażony jest w zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny AED umieszczony w kabinie motorniczego.
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl
Nowe tramwaje zapewniają również wyższy właśnie komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego. Pojazdy są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Tramwaje przystosowane są do pokonywania wzniesień wynoszących do sześciu proc., z możliwością zatrzymania się na takim odcinku.
Patronami nowych gdańskich tramwajów są Brunon Zwarra oraz Zbyszek Cybulski.
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl
źródło: Pesa Bydgoszcz, oprac. red.