Aktualności 14 maj 2021 | Redaktor
Padł nowy rekord – blisko 20 milionów e-PIT-ów [KOMUNIKAT]

fot. ilustracyjna, Pixabay

19,6 mln deklaracji podatkowych za 2020 r. złożono elektronicznie, z tego ponad połowę (10,1 mln) przez usługę Twój e-PIT. Tylko 2,1 mln zeznań rocznych zostało przesłanych w wersji papierowej.

- Statystyki potwierdzają rosnące zainteresowanie elektronicznymi rozliczeniami PIT i e-usługami resortu finansów. W bieżącym roku ponad 19,6 mln deklaracji rocznych złożono przez Twój e-PIT i system e-Deklaracje. To o ponad milion więcej niż w 2020 r., kiedy  w tej formie otrzymaliśmy ok. 18,3 mln zeznań– informuje minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.

Szef resortu dodaje też, że coraz więcej osób korzysta Twojego e-PIT. - Podatnicy samodzielnie zaakceptowali 5,8 mln PIT-ów przygotowanych dla nich przez Krajową Administrację Skarbową, a blisko 4,3 mln zeznań zostało zaakceptowane automatycznie - wylicza. (...)

– To praktyczna pomoc dla osób w każdym wieku. Najmłodszy podatnik, który rozliczył się przy pomocy usługi, dokładnie 30 kwietnia ukończył 18 lat, a najstarsza osoba, która skorzystała z naszej usługi, miała 107 lat – informuje szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.

Podatnicy wybrali Twój e-PIT

W usłudze Twój e-PIT zostały przygotowane zeznania PIT-37, PIT-38 oraz PIT-28 i PIT-36 dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Uwzględniono w nich m.in. ulgę na dzieci czy zwolnienie z PIT dla osób do 26. roku życia. Podatnicy mogli uzupełnić zeznania przygotowane dla nich przez KAS i dodać np. przysługujące im ulgi i odliczenia darowizn.

Osoby korzystające z usługi złożyły 5,8 mln PIT-ów:

  • 5,3 mln deklaracji PIT-37,

  • 199 tys. deklaracji PIT-28,

  • 170 tys. deklaracji PIT-38,

  • 78,9 tys. deklaracji PIT-36

oraz 49,8 tys. oświadczeń PIT-OP.

Podatnicy jeszcze chętniej niż rok wcześniej korzystali z automatycznego rozliczenia w usłudze. Z upływem 30 kwietnia KAS zaakceptowała automatycznie ok. 4,3 mln PIT-37 i PIT-38, podczas gdy w 2020 r. taka akceptacja dotyczyła 3,8 mln zeznań.

e-Urząd Skarbowy umożliwia załatwienie spraw online

e-Urząd Skarbowy działa od 1 lutego (...) jest dostępny 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu z dowolnego urządzenia podłączonego do Internetu.

Dostęp do e-Urzędu Skarbowego jest możliwy tylko ze strony podatki.gov.pl po zalogowaniu się Profilem Zaufanym, e-Dowodem, za pomocą aplikacji mObywatel lub poprzez bankowość elektroniczną. Do usługi Twój e-PIT można zalogować się również danymi podatkowymi. W usłudze istnieje np. opcja korekty zeznania PIT, zarówno zaakceptowanego przez podatnika, jak i zaakceptowanego automatycznie.

Klienci KAS zalogowali się już do e-US 26,3 mln razy. Złożyli 49,7 tys. różnych pism np. wniosków o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań, zawiadomień ZAW-NR czy zawiadomień o popełnieniu czynu zabronionego (tzw. czynny żal). 1,3 mln razy wyświetlili szczegóły mandatu. Zrealizowali 48,9 tys. płatności online.

16 kwietnia uruchomiono także możliwość sprawdzenia statusu zwrotu. – Podatnicy 155 tys. razy pobrali informacje o zwrocie podatku (PIT i VAT). Możliwość sprawdzenia statusu zwrotu podatku jest przydatna dla osób oczekujących na zwrot nadpłaty z zeznania PIT, ale jest też wykorzystywana przez przedsiębiorców, którzy otrzymują zwroty VAT – wyjaśnia wiceminister Magdalena Rzeczkowska.

ZAP-3 złożysz w e-Urzędzie Skarbowym

W e-Urzędzie Skarbowym udostępniono także możliwosć złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego ZAP-3, co pozwala na szybkie i wygodne zaktualizowanie swoich danych: adresu zamieszkania, danych kontaktowych (nr telefonu, adres e-mail, adres elektroniczny na ePUAP) oraz osobistego rachunku bankowego, na który dokonywane będą zwroty podatków lub nadpłat.

– To kolejne ułatwienie dla klientów KAS, które ogranicza konieczność wizyty w urzędzie skarbowym. Dane, które mogą być aktualizowane poprzez złożenie zgłoszenia ZAP-3, są publikowane na koncie podatnika w e-Urzędzie Skarbowym. Dzięki nowej usłudze ma on bieżący dostęp do swoich danych i w przypadku ich zmiany lub stwierdzenia nieaktualności, może sam dokonać aktualizacji – podkreśla wiceminister Rzeczkowska.

Usługa jest przeznaczona dla osób fizycznych, które spełniają łącznie następujące kryteria:

  • osoba jest objęta rejestrem PESEL,

  • nie prowadzi działalności gospodarczej,

  • nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,

  • nie jest płatnikiem podatków,

  • nie jest płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne.

Kinga Błaszczyńska, główny specjalista IAS w Bydgoszczy

skróty, zmiany - redakcja

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor