PESA – pociągi z Bydgoszczy będą jeździć po województwie opolskim
materiał ilustracyjny
Samorząd województwa opolskiego pochwalił się w Sylwestra (31 grudnia), że marszałkowie podpisali umowę z PESA Bydgoszcz S.A. na nowe pociągi, które będą wozić pasażerów w tym regionie – to najnowocześniejsze elektryczne składy typu ELF3.0. Dla tego regionu to jedna z najważniejszych tegorocznych umów.
Inne z kategorii
Mateusz Morawiecki apeluje o realizację drogi Via Pomerania podczas wizyty w Sławęcinku
Nowy Inspektorat Służby Kontrwywiadu Wojskowego w Bydgoszczy
Marszałek województwa Szymon Ogłaza podkreśla, że znaczenie tej umowy jest dwojakie – po pierwsze opiewa ona (wraz z opcją dodatkową) na niemal 800 milionów złotych.
Ale przede wszystkim ma ona ogromne znaczenie dla mieszkańców regionu, bo oznacza, że w krótkim czasie na opolskich torach pojawi się docelowo 20 nowych pojazdów i będziemy mogli wymienić wszystkie szynobusy, zakupione przed ostatnim zakupem Impulsów – mówi marszałek.
fot. opolskie.pl
Członek zarządu województwa Robert Węgrzyndodaje, że tą umową rozpoczynamy długi marsz ku nowoczesności i lepszej jakości połączeń kolejowych. – Chcemy realizować coraz więcej połączeń, a do tego potrzeba nowego taboru. Teraz podpisujemy umowę na nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne, a na początku roku ogłosimy kolejny przetarg, tym razem na pojazdy spalinowe – informuje.
Umowę w imieniu PESA Bydgoszcz S.A. podpisali prezes Krzysztof Zdziarski i wiceprezes Maciej Maciejewski.
To najnowocześniejsze w naszej ofercie pojazdy, posiadające najwyższe standardy bezpieczeństwa i przyjazne dla podróżnych – mówi prezes Krzysztof Zdziarski. A wiceprezes Maciej Maciejewski przypomina, ze początek współpracy samorządu województwa z PESA sięga roku 2005. – Wtedy województwo kupiło od nas szynobusy, a teraz wchodzimy już na kolejny poziom i oferujemy trzecia generacje pojazdów ELF – mówi.
Umowa została zawarta w ramach projektu „Pociągi dla Opolskiego – usprawnienie transportu zbiorowego” realizowanego z programu Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027. Dotyczy ona wykonania i dostawy 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych (dwóch 4-członowych i trzech 3-członowych) z opcją na 15 kolejnych jednostek (czterech 4-członowych i jedenastu 3-członowych). Termin realizacji zamówienia podstawowego to 48 miesięcy od dnia zawarcia umowy, jednak pierwsze dwa pojazdy 4-członowe zostaną dostarczone w ciągu 40 miesięcy od dnia podpisania umowy. Marszałek Szymon Ogłaza podkreśla, że jest zdeterminowany do realizacji całej umowy – a zatem pociągi zamówione w ramach prawa opcji mają zostać dostarczone w ciągu 36 miesięcy od dnia jej uruchomienia.
Podstawowa kwota umowy na pierwsze pięć pojazdów to 202 335 000 zł brutto, zaś łączna cena za 20pojazdów to. 797 040 000 zł.
Pojazd trzyczłonowy kosztuje 38 007 000 zł brutto, czteroczłonowy – 44 157 000 zł brutto
Nowe pociągi mają być przystosowane do prędkości eksploatacyjnej nie mniejszej niż 160 km/h. Pojazdy 4-członowe mają zabierać na pokład przynajmniej 190 pasażerów na stałych miejscach siedzących, a łącznie mają pomieścić 390 pasażerów. Te mniejsze przewiozą 320 pasażerów, z czego 146 osób na miejscach siedzących.
Przewidziano w nich dwa miejsca do przewozu osób z ograniczoną mobilnością oraz miejsce dla co najmniej 4 rowerów w pozycji poziomej. Pociągi wyposażone będą w niską podłogę, wifi, klimatyzację, ogrzewanie oraz monitoring wizyjny. Wyposażone będą też w system informacji pasażerskiej i system zliczania pasażerów.
Źródło: opolskie.pl, PESA Bydgoszcz S.A. (oprac. własne)