AKTUALNE 31 lip 15:14 | Redaktor
Tiry poza miasto, ulice w centrach dla lokalnego ruchu, pieszych i rowerzystów

fot. Andrzej Goiński

Zarząd województwa kontynuuje regionalny program budowy obwodnic. Ruszyły prace w Mogilnie. Po wakacjach planowane jest otwarcie obwodnicy Lubrańca w powiecie włocławskim. Podpisano również umowę na zaprojektowanie obwodnicy Więcborka w powiecie sępoleńskim.  

Nie tylko modernizujemy, ale także budujemy nowe odcinki kujawsko-pomorskich dróg, które tworzą funkcjonalny układ komunikacyjny w całym regionie  – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – Dzięki obwodnicom wyprowadzającym tiry poza miasto ulice w centrach mogą dalej służyć lokalnemu ruchowi, pieszym i rowerzystom. Ma to istotny wpływ na bezpieczeństwo, a przy okazji skraca czas przejazdu. Budowę obwodnic ułatwia współpraca z samorządami lokalnymi.

Prace w Mogilnie nabierają tempa

Zaawansowane prace prowadzone są przy budowie drugiego etapu obwodnicy Mogilna. Wykonawca prowadzi między innymi prace ziemne, wymiany gruntu w obrębie planowanego obiektu mostowego oraz badania archeologiczne. 1,5-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 254 połączy istniejące rondo w miejscowości Świerkówiec z miejscowością Żabno. Umożliwi to wyprowadzenie tranzytu również z południowej części Mogilna. W ramach inwestycji powstanie estakada nad rzeką Panną o długości 220 metrów. Konieczne będzie również wzmocnienie gruntów słabonośnych betonowymi palami. Na połączeniu z istniejącą drogą wojewódzką oraz lokalną drogą na Bystrzyce powstanie nowe czterowlotowe rondo z chodnikami i przejściami dla pieszych. Zaplanowano także budowę przepustów dla zwierząt. Wokół drogi zasadzimy ponad 200 drzew i blisko 2 tysiące krzewów. Projekt przewiduje również budowę drogowej stacji pomiarowej z kamerami.

Za prace budowlane odpowiada firma Strabag. Inwestycja o wartości 61,7 mln zł współfinansowana jest ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027. Budowa potrwa 2 lata. Po odbiorach drogi będą objęte 7-letnią gwarancją.

Po wakacjach otwarcie obwodnicy Lubrańca

Wykonawca – toruńska spółka Onde – kończy prace przy obwodnicy Lubrańca w powiecie włocławskim. To zupełnie nowa pięciokilometrowa trasa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 270, po zachodniej stronie miejscowości. Jej początek znajduje się przed wjazdem do Lubrańca od strony Brześcia Kujawskiego, gdzie powstało rondo. Droga prowadzi w pobliżu miejscowości Lubraniec -Parcele i Kolonie Piaski. Nad rzeką Zgłowiączka powstał nowy most, a w miejscowości Borek obwodnica połączyła się z istniejącą trasą nr 270, gdzie również zbudowano rondo. Na skrzyżowaniach z drogami powiatowymi wydzielone zostały pasy m.in. do skrętu w lewo. Powstała też ścieżka pieszo-rowerowa wzdłuż centralnej części obwodnicy (w rejonie miejscowości Piaski). Po wakacjach planowane jest udostępnienie obwodnicy kierowcom.

Koszt  inwestycji to ponad 64 mln złotych. Zadanie uruchomiono dzięki środkom unijnym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020, kontynuujemy je z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027.  

Więcbork: umowa na projekt podpisana

W lipcu podpisano z firmą BAK z Bydgoszczy umowę o wartości 2,14 mln zł na wykonanie dokumentacji projektowej i zdobycie niezbędnych pozwoleń. Sześciokilometrowa trasa ominie Więcbork i miejscowość Witunia od strony zachodniej, przebiegać będzie od nowego ronda na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 241 (kierunek Nakło nad Notecią) i 242 (kierunek Wyrzysk) oraz łączyć się z drogą wojewódzką nr 189 (kierunek Złotów), z drogą powiatową prowadzącą do Nowego Dworu i  drogą wojewódzką nr 241 od strony północnej (kierunek Sępólno Krajeńskie). Wszystkie te skrzyżowania planowane są także z ruchem okrężnym. Powstanie trasa jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, która będzie dostosowana dla pojazdów o nośności do 11,5 tony na oś.

Uzyskano już decyzję środowiskową. Gotowy projektem i pozwolenia mają być gotowe na początku 2026 roku.

Kujawsko-pomorski program budowy obwodnic

Samorząd województwa buduje aktualnie czternaście obejść o łącznej długości około 70 km. Jego realizacja w najbliższych latach pochłonie około miliarda złotych.

Na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w nowej perspektywie unijnej otrzymano rekordową pulę ponad 136 mln euro. Ze środków centralnych na obwodnice uzyskano prawie 170 mln zł. Powstało też szereg porozumień o współfinansowaniu zadań przez samorządy lokalne.

Lista obwodnic:

  • Lubraniec – kończą się prace budowlane
  • Mogilno – trwają prace budowlane
  • Więcbork – rozpoczęcie prac nad  projektem
  • Rypin – odbyły się konsultacje społeczne, uzyskanie decyzji środowiskowej w trakcie postępowania
  • Brodnica – złożony wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej
  • Tuchola – trwa projektowanie
  • Lisewo – aktualizacja dokumentacji projektowej
  • Białe Błota – samorząd gminy w powtórzonym przetargu wybiera wykonawcę koncepcji
  • Chełmża – odbyły się konsultacje, prace nad koncepcją, w trakcie postępowania uzyskanie decyzji środowiskowej
  • Sępólno Krajeńskie – trwają prace nad projektem, zakończyły się konsultacje,  w trakcie postępowania uzyskanie decyzji środowiskowej
  • Golub-Dobrzyń – zakończyły się konsultacje, prace nad koncepcją w toku, w trakcie postępowania uzyskanie decyzji środowiskowej
  • Radzyń Chełmiński – zakończyły się konsultacje społeczne, prace nad koncepcją, przygotowania do uzyskania decyzji środowiskowej
  • Trląg – planowana wraz z przebudową DW nr 255, trwa aktualizacja dokumentacji
  • Łysomice – trwają prace nad koncepcją, odbyły się pierwsze konsultacje społeczne

Zarząd Dróg Wojewódzkich i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego

Baner NIW

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor