AKTUALNE 16 lip 10:04 | Redaktor
Zburzą most Pomorski i zbudują nowe

fot. Mariusz Guć - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=133206257

Właśnie ogłosiliśmy przetarg na dokumentację dla nowego mostu Pomorskiego. Planujemy też przebudować dwa pobliskie ronda – poinformował w poniedziałek (15 lipca) Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

W Bydgoszczy mamy ponad 100 obiektów inżynierskich. Nieodzownym elementem są ich okresowe remonty i naprawy. Na bieżąco prowadzimy prace utrzymaniowe oraz inwestujemy w budowę nowych przepraw mostowych. Nasze działania mają na celu zachowanie ciągłości ruchu, a przede wszystkich bezpieczeństwo użytkowników dróg.

Most Pomorski został zaprojektowany blisko 60 lat temu, zgodnie z ówcześnie obowiązującymi normami. Niestety, od jego wybudowania niesamowicie wzrosło natężenie ruchu oraz obciążenia samego obiektu. Pojawiły się dużo cięższe samochody i tramwaje.

W latach 2004-2005 most został zmodernizowany. Objęto go też dodatkową kontrolą okresową.

fot. TB

Niestety, jesienią 2022 roku na jednej z pięciu belek nośnych wykryto zarysowanie. Natychmiast wprowadzono ograniczenie prędkości w ruchu tramwajów i pojazdów, a także zakaz wjazdu na most ciężarówek o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej).

Teraz ogłosiliśmy przetarg na przygotowanie wstępnej dokumentacji dla nowej przeprawy, dostosowanej do obecnych natężeń ruchu. W ramach tego zadania planujemy też rozbudować rondo Fordońskie i Toruńskie - poinformował w poniedziałek (15 lipca) Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Nowy most, nawet trzy

Obecny 80-metrowy obiekt może zostać zastąpiony przez trzy rodzaje przepraw. Projektanci mają zaproponować wariant z jednym mostem, dwoma lub trzema (dwa drogowe i tramwajowy). Nowe konstrukcje mają być dłuższe niż obecna. Drogowcy zakładają też likwidację tunelu prowadzącego na parking centrum handlowego.

Na nowych mostach pojawią się trzy pasy ruchu w każdą stronę, z czego skrajne będą buspasami. Pojawią się też ciągi pieszo-rowerowe.

Samo torowisko na moście będzie mogło służyć jako objazd dla pojazdów uprzywilejowanych czy kierowców w razie wypadku, czy awarii.

Przygotowywana koncepcja ma obejmować też przebudowę ronda Fordońskiego. Wykonawca ma zaprojektować tam dodatkowe wyprowadzenie linii tramwajowej w ulicę Wyszyńskiego. Na wszystkich wlotach pojawią się też nowe przystanki autobusowe. Zadaniem projektanta będzie też stworzenie nowej wizji ronda Toruńskiego w dwóch wariantach: z pozostawieniem torowiska do Babiej Wsi, albo z torowiskiem w pasie ul. Toruńskiej.

Wykonana przez projektantów koncepcja zostanie poddana pod szerokie konsultacje społeczne.

Zamówienie obejmuje –w ramach prawa opcji– też możliwość przygotowania szczegółowej dokumentacji projektowej. To właśnie po jej przygotowaniu, będzie można przystąpić do prac budowlanych.

Wstępna dokumentacja nowego łącznika północnej i południowej części Bydgoszczy ma powstać w 10 miesięcy od podpisania umowy. Po 15 miesiącach inwestycja ma posiadać decyzję środowiskową. Prace się oczywiście wydłużą w momencie, gdy uruchomione zostanie prawo opcji.

Historia mostu Pomorskiego

fot. ZDMiKP

Most Pomorski został zaprojektowany przez wybitnego polskiego projektanta Maksymiliana Wolffa (Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku), a wybudowany w latach 1967-1970 przez Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. To trzyprzęsłowa konstrukcja o długości niespełna 80 m w formie dwóch wsporników połączonych nad rzeką wspólnym przegubem, podobnie jak w Moście Bernardyńskim.

Budowa tego obiektu była pierwszą w Polsce realizacją metodą montażu nawisowego, czyli montażu przęsła z gotowych prefabrykatów dostawianych wspornikowo do już wcześniej zmontowanych, a tym samym trwale zapisała się w historii budowy polskich mostów, co do dzisiaj jest często przypominane przez autorytety z tej dziedziny.

Oddany do użytku w 1970 roku (a przebudowany w latach 2004-2005) most Pomorski jest uszkodzony. Jesienią 2022 roku na jednej z pięciu belek nośnych wykryto zarysowanie. Natychmiast wprowadzono ograniczenie prędkości w ruchu tramwajów i pojazdów, a także zakaz wjazdu na most ciężarówek o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej). Wysłużona przeprawa, która do czasu otwarcia S5 przyjmowała na siebie tranzytowy ruch towarowy, wymaga przebudowy.

Źródło: ZDMiKP

Baner NIW

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor