Bydgoszcz 4 sty 2018 | Redaktor
Elektrobusy dla Bydgoszczy

Elektrobus/materiał UMB

Bydgoszcz planuje zamówić łącznie 30 elektrobusów (10 przegubowych i 20 „krótkich"). W pierwszej kolejności do końca 2019 roku ma powstać niezbędna infrastruktura oraz zakupionych zostanie pięć pierwszych pojazdów – informuje ratusz.

Dzięki podpisanemu porozumieniu z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju stworzone zostały podstawy pod zakup pierwszych elektrobusów. Łącznie do 2021roku flota bezemisyjnych wozów  ma liczyć 30 sztuk.

Czytaj też: Miliardy na elektrobusy

Projekt ma być realizowany w ramach tzw. partnerstwa innowacyjnego, w którym współzamawiającymi te autobusy będą samorządy, a zamówienie publiczne przeprowadzi Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Dzięki skumulowaniu zamówień blisko 30 samorządów możliwe będzie uzyskanie najlepszych rozwiązań oraz cen. Zakładamy, że koszt elektrobusów nie powinien przekraczać około 2 mln złotych za jeden pojazd 12-metrowy. Łącznie na całe zamówienie Bydgoszcz zarezerwuje 62 mln złotych. Jednocześnie częścią porozumienia jest zapis o dofinansowaniu zakupu na poziomie przynajmniej 60 procent kosztów zakupu pojazdów. Dzięki temu nabycie elektrobusów będzie  korzystne dla Bydgoszczy również pod kątem finansowym .

Bydgoszcz planuje zakupić i wprowadzić do ruchu  pojazdy elektryczne przede wszystkim w obszarze Śródmieścia, gdzie emisja spalin jest największa i występują największe natężenia ruchu, oraz okalających je dużych osiedli mieszkaniowych, np. Błonia, Bartodziejów, Leśnego. W najbliższych tygodniach planowane jest ustalenie pilotażowych tras, gdzie będą lokowane stacje ładowania. W dalszej kolejności możliwe jest wprowadzenie transportu bezemisyjnego na teren BPPT, Myślęcinka i Osowej Góry.

Warto wiedzieć

Elektrobusy to pojazdy wyposażone w akumulatory.  Ich atutami jest brak emisji spalin, cichsza jazda, osiąganie lepszego przyspieszenia.  Ich eksploatacja  może okazać się  też znacznie tańsza niż tradycyjnego autobusu. W przeciwieństwie do trolejbusów pojazdy te nie potrzebują sieci trakcyjnej. Wymagają jednak budowy dodatkowej infrastruktury (stacji zasilania). Ich zakup jest na razie dwukrotnie droższy niż tradycyjnego autobusu. Jednak w miarę wzrostu popularności  elektrobusów i technologicznego rozwoju prawdopodobne jest odwrócenie tego trendu.

Źródło: Urząd Mista Bydgoszczy

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor