Elektrobusy dla Bydgoszczy
Elektrobus/materiał UMB
Bydgoszcz planuje zamówić łącznie 30 elektrobusów (10 przegubowych i 20 „krótkich"). W pierwszej kolejności do końca 2019 roku ma powstać niezbędna infrastruktura oraz zakupionych zostanie pięć pierwszych pojazdów – informuje ratusz.
Inne z kategorii
Bydgoszcz na piątkę i jest wśród najlepszych
Dzięki podpisanemu porozumieniu z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju stworzone zostały podstawy pod zakup pierwszych elektrobusów. Łącznie do 2021roku flota bezemisyjnych wozów ma liczyć 30 sztuk.
Czytaj też: Miliardy na elektrobusy
Projekt ma być realizowany w ramach tzw. partnerstwa innowacyjnego, w którym współzamawiającymi te autobusy będą samorządy, a zamówienie publiczne przeprowadzi Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Dzięki skumulowaniu zamówień blisko 30 samorządów możliwe będzie uzyskanie najlepszych rozwiązań oraz cen. Zakładamy, że koszt elektrobusów nie powinien przekraczać około 2 mln złotych za jeden pojazd 12-metrowy. Łącznie na całe zamówienie Bydgoszcz zarezerwuje 62 mln złotych. Jednocześnie częścią porozumienia jest zapis o dofinansowaniu zakupu na poziomie przynajmniej 60 procent kosztów zakupu pojazdów. Dzięki temu nabycie elektrobusów będzie korzystne dla Bydgoszczy również pod kątem finansowym .
Bydgoszcz planuje zakupić i wprowadzić do ruchu pojazdy elektryczne przede wszystkim w obszarze Śródmieścia, gdzie emisja spalin jest największa i występują największe natężenia ruchu, oraz okalających je dużych osiedli mieszkaniowych, np. Błonia, Bartodziejów, Leśnego. W najbliższych tygodniach planowane jest ustalenie pilotażowych tras, gdzie będą lokowane stacje ładowania. W dalszej kolejności możliwe jest wprowadzenie transportu bezemisyjnego na teren BPPT, Myślęcinka i Osowej Góry.
Warto wiedzieć
Elektrobusy to pojazdy wyposażone w akumulatory. Ich atutami jest brak emisji spalin, cichsza jazda, osiąganie lepszego przyspieszenia. Ich eksploatacja może okazać się też znacznie tańsza niż tradycyjnego autobusu. W przeciwieństwie do trolejbusów pojazdy te nie potrzebują sieci trakcyjnej. Wymagają jednak budowy dodatkowej infrastruktury (stacji zasilania). Ich zakup jest na razie dwukrotnie droższy niż tradycyjnego autobusu. Jednak w miarę wzrostu popularności elektrobusów i technologicznego rozwoju prawdopodobne jest odwrócenie tego trendu.
Źródło: Urząd Mista Bydgoszczy