Kultura 10 paź 2021 | Redaktor
„Schönberg - Bolcom - Pieśni kabaretowe”. Koncert z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki także online

Przy fortepianie zasiądzie Bartłomiej Wezner/mat. Towarzystwa Muzycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, Facebook

Towarzystwo Muzyczne im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza na koncert z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki i rozpoczęcia sezonu artystycznego 2021/2022. Wydarzenie odbędzie się w niedzielę (10 października), będzie także transmitowane online.

Koncert Schönberg - Bolcom - Pieśni kabaretowe” uczci także ósmą rocznicę śmierci prezes Towarzystwa, Felicji Gwincińskiej. Odbędzie się w niedzielę (10 października) o godz. 17.00 w sali koncertowej Towarzystwa (ul. Skargi 7) z udziałem publiczności (liczba miejsc ograniczona). Będzie także transmitowany online na kanale The Classical Music TV na You Tubie.

Utwory wykonają Anna Wilk (sopran) i Bartłomiej Wezner (fortepian).

mat. Towarzystwa Muzycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, Facebook

W programie:

 Arnold Schönberg – Brettl-Lieder”:

o    „Der Genügsame Liebhaber ”(sł. Hugo Salus)

o    „Einfältiges Lied” (sł. Hugo Salus)

o    Jedem das seine (sł. Colly)

o    Gigerlette (sł. O`o Julius Birnbaum)

o    „Arie aus dem Spiegel von Arcadien” (sł. Emanuel Schikaneder) 

William Bolcom – „Cabaret Songs” (sł. Arnold Weinstein):

o    George

o    Toothbrush Time

o    „Song of Black Max” (as told by the de Kooning boys)

o    Lady luck

o    Fur (Murrey The Furrier)

o    Amor

Gian Carlo Menotti – aria Lucy „Hello! Oh, Margaret, it’s you” z opery „The Telephone”

Leo Delibes – „Les Filles de Cadix”

 

Anna Wilk – sopran

Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w klasie śpiewu solowego prof. Hanny Michalak. Swoje umiejętności kształciła podczas kursów mistrzowskich pod okiem pedagogów: Teresy Żylis - Gary, Rosy Ricciotti, Mauro Trombetta, Evy Blahovej, Sarah'y Meredith, czy podczas International Summerakademie Mozarteum w Salzburgu, w klasie prof. Heleny Łazarskiej. Brała udział konkursach wokalnych: ARD International Music Competition (Monachium, 2012 r.), Queen Sonja International Singing Competition (Oslo, 2012 r.). Jest laureatką konkursów wokalnych m. in: XIII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari (Nowy Sącz 2009 r. wyróżnienie, nagrody specjalne m. in. za wykonanie arii W.A. Mozarta). IX Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Haliny Słoniowskiej w Dusznikach Zdroju (Duszniki - Zdrój, 2008 r.nagroda specjalna w kategorii operowej), II Międzyuczelnianego Konkursu „W Kręgu Muzyki Słowiańskiej” (Katowice, 2009 r. III nagroda). Na scenie zadebiutowała w 2007 roku w Teatro dell'Opera di Roma, kreując partie I Nimfy w operze „Rusałka” Antoniego Dvořaka. Od tego czasu jej kariera nabrała rozpędu. Prowadzi intensywną działalność koncertową, współpracując z takimi zespołami jak: Capella Bydgostiensis, Filharmonia Częstochowska, Filharmonia Pomorska, Filharmonia Szczecińska. Współpracowała z tak znakomitymi dyrygentami, jak: Gunter Nuehold, Radosław Labakhua, Emir Saul, Szymon Wyrzykowski. Dokonała nagrań płytowych z muzyką sakralną m.in dla wydawnictwa Acte Préalable.Wykonywała partie solowe w takich dziełach jak: „Mesjasz” J.F. Haendla, „Messa da Requiem” G.Verdiego, „African Sanctus” D. Fanshawe'a, „Porgy and Bess” G. Gershwina, „Carmina Burana” C. Orffa, koncertując w największych salach w Polsce. Jest solistką koncertów kameralnych, głównie recitali solowych, ale w swoim repertuarze ma również główne partie z opery „Jolanta” P. Czajkowskiego, „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta. W kręgu jej muzycznych zainteresowań są utwory kompozytorów współczesnych, których prawykonania na stałe weszły do jej kalendarza koncertowego. Artystyczne poszukiwania wprowadziły artystkę w świat pieśni inspirowanych estetyką kabaretu. Mało znane w Polsce "Brettl - Lieder" Arnolda Schoenberga oraz "Cabaret songs" Williama Bolcoma zabrzmiały w jej wykonaniu w koncercie inaugurującym III Festiwal Muzyka w Willi Blumwego, w Polskim Radio Pomorza i Kujaw w Bydgoszczy. Artystka wielokrotnie gościła na festiwalach muzycznych m. in: 28 Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie, 46 Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy - Zdroju, Sacrum Non Profanum w Trzęsaczu, I Międzynarodowym Festiwalu Sopot Classic. Czynnie koncertuje w kraju i zagranicą, jednocześnie oddając się z wielką pasją pracy pedagogicznej jako asystentka w klasie śpiewu swojego pedagoga. W 2020 roku obroniła tytuł doktora sztuk muzycznych.

 

Bartłomiej Wezner - fortepian

Jest laureatem międzynarodowych konkursów kameralnych: St Martin’s Chamber Music Competition (2011, Londyn - I nagroda), 16 Premio Trio di Trieste (2015, Triest - III nagroda), Academie de Musique de Lausanne (2015, Lozanna - laureat), 50th International Vocal Competition ‘s-Hertogenbosch (2014, Holandia - laureat w kategorii Lied Duo) oraz XVII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (2010 - III nagroda). Zdobył nagrody dla najlepszego pianisty podczas konkursów wokalnych w Warszawie (2007), Katowicach (2008), Łodzi (2009), Sopocie (2010) i w Częstochowie (2013). Jako solista zdobył Nagrodę Specjalną na VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2004) oraz Wyróżnienie na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. L. Janáčka w Brnie (2008, Czechy). Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Ewy Pobłockiej (2006). W 2013 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych, a w 2019 habilitację. Związany z Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Od 2020 roku na stanowisku profesora AMFN oraz kierownika Katedry Kameralistyki Fortepianowej. Znaczący wpływ na estetykę wykonawczą Weznera miały lekcje mistrzowskie z artystami tej miary co Maestro Janoš Starker, Stephen Kovacevich, Raphaël Pidoux (Wanderer Trio), Ewa Podleś, Kevin Kenner, Maja Nosowska, Marcin Sikorski. Występował w Polsce, Belgii, Czechach, Szwecji, Grecji, Niemczech, Serbii i Czarnogórze, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Włoszech oraz Stanach Zjednoczonych. Jako solista koncertował m.in. z Capellą Bydgostiensis, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią Opolską, Lwowską Narodową Orkiestrą Kameralną Akademia czy Filharmonikami Bydgoskimi. Jako ceniony kameralista podczas Kursów Mistrzowskich współpracował m. in. z Maestrą Teresą Żylis-Gara (Radziejowice, 2008), prof. Heleną Łazarską i Zofią Kilanowicz (Nowy Sącz, 2012), Thomasem Hampsonem (Filharmonia Gorzowska, 2014) oraz był oficjalnym pianistą Międzynarodowych Konkursów Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2011, 2013, 2015, 2019), IX Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (2016), Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2018) oraz IV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego w Toruniu (2019). Pianista znakomicie odnajduje się zarówno w repertuarze klasycznym jak i w muzyce XX i XXI wieku. Dokonał prawykonań i premierowych nagrań kompozycji m. in: Hanny Kulenty, Zbigniewa Bargielskiego, Roxanny Panufnik, Marcina Maseckiego, Michała Dobrzyńskiego. Jego koncerty były transmitowane przez m. in. Polskie Radio „Dwójka” i RTS Suiss. Nagrywał dla wytwórni CdAccord, Dux, Fonoteus i Acte Préalable. Więcej informacji: www.bartlomiejwezner.com.

 

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Miasta Bydgoszczy.

 

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor