Kultura Dzisiaj 15:45 | Redaktor
Zobacz i posłuchaj! Nowe organy w Bydgoszczy robią wrażenie – a wykład profesor zadziwił wszystkich!

fot. własne

„Organy to suma rzeczy stworzonych” – mówiła prof. Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa podczas jubileuszowego wykładu. 7 czerwca 2025 roku w Domu Polskim w Bydgoszczy odbyła się uroczystość 25-lecia Studium Organistowskiego Diecezji Bydgoskiej. To nie tylko czas wspomnień, ale i nowy początek – z nowymi organami piszczałkowymi, nową siedzibą i nową energią.

Obchody rozpoczęły się Mszą Świętą w bydgoskiej katedrze pod przewodnictwem biskupa Krzysztofa Włodarczyka, po czym uczestnicy przenieśli się do Domu Polskiego przy ul. Grodzkiej 1 – od niedawna nowej siedziby Studium. To właśnie tam miały miejsce kulminacyjne momenty jubileuszu: koncert zatytułowany In Iesu spes mea, poświęcenie szwajcarskich organów Walckera i wykład jubileuszowy prof. dr hab. Małgorzaty Trzaskalik-Wyrwy.

Organy – technika i piękno w służbie sacrum

W swoim wystąpieniu prof. Trzaskalik-Wyrwa ukazała organy jako instrument niezwykły – łączący w sobie kunszt techniczny, artystyczny i duchowy. Ich konstrukcja wymaga współpracy rzemieślników wielu specjalizacji: stolarzy, metalurgów, snycerzy, malarzy. „Organy to synteza sztuk: muzycznej, plastycznej i technicznej” – mówiła wykładowczyni, przypominając, że instrument ten rozwijał się przez ponad 2300 lat, od czasów starożytnych po współczesność.

Uczestnicy wykładu mogli usłyszeć fascynującą opowieść o tym, jak zmieniała się forma i funkcja organów: od pierwszych prostych konstrukcji, przez monumentalne barokowe prospekty, aż po współczesne eksperymenty z formą i akustyką. Nie zabrakło refleksji nad znaczeniem historycznych instrumentów i potrzebą ich ochrony: „Dziś mamy w Polsce ok. 10 tysięcy organów historycznych – więcej niż we Francji. To ogromna odpowiedzialność i dziedzictwo, które musimy przekazać dalej”.

Od idei do dźwięku

Szczególną uwagę prof. Trzaskalik-Wyrwa poświęciła procesowi budowy organów – od projektu przez konstrukcję wiatrownic, montaż piszczałek, aż po strojenie i integrację z akustyką miejsca. To wszystko można było odnieść do bohatera dnia: instrumentu firmy Walcker, który po renowacji zyskał nowe życie w sali koncertowej Domu Polskiego. W swojej prezentacji profesor pokazała również, jak bardzo różnorodne są same stoły gry, systemy traktury i brzmienie instrumentów – od barokowych po współczesne.

Studium z nową siedzibą i nowym brzmieniem

Obecność nowych organów w Domu Polskim to nie tylko symboliczny, ale i praktyczny krok w przyszłość. Jak podkreślają pedagodzy Studium – m.in. Anna Szarapka, Paweł Pawłowicz, Maria Mateja czy Michał Wachowiak – instrument doskonale nadaje się zarówno do nauki, jak i koncertów. Posiada 11 głosów, dwa manuały, mechaniczną trakturę i klapowo-zasuwowe wiatrownice. Dzięki temu stawia wysokie wymagania wykonawcze, kształtując wrażliwość muzyczną i liturgiczną przyszłych organistów.

25 lat służby Kościołowi

Diecezjalne Studium Organistowskie powstało w 1999 roku i przez ponad dwie dekady kształciło muzyków kościelnych z regionu. Obecnie, pod kierownictwem ks. Łukasza Kucharskiego i wicedyrektor dr hab. Anny Szarapki, instytucja wchodzi w nowe ćwierćwiecze z nowym zapleczem i misją. Patronuje mu św. Jan Chrzciciel – „ten, który wskazuje na Chrystusa”. Jak podkreślił jeden z uczestników: „Dzięki takim miejscom liturgia nie traci ducha – przeciwnie, zyskuje harmonię, która prowadzi ku transcendencji”. 

Jak napisała w przedmowie do jubileuszowej publikacji dr hab. Anna Szarapka — wicedyrektor Studium Organistowskiego w Bydgoszczy: 

Muzyka uzdalnia człowieka do kontemplacji i adoracji Boga, prowadzi do Miłości, która jest On sam.

Opr. własne

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor
-->