Region 22 gru 17:07 | Redaktor
Budowa obwodnicy Sępólna Krajeńskiego - trwają prace nad projektem

Na zdjęciu rynek w Sępólnie Krajeńskim, fot. Tomasz Czachorowski/eventphoto.com.pl dla UMWKP

Trwają prace nad projektem obwodnicy Sępólna Krajeńskiego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 241. W listopadzie uzyskaliśmy decyzję środowiskową – informuje Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Obwodnica połączy się z projektowanym równolegle nowym przebiegiem drogi krajowej Bydgoszcz-Koszalin.

 Zarząd Dróg Wojewódzkich koordynuje z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która zrealizuje fragment obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 25 – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – Dzięki tej inwestycji powstanie kompletny układ drogowy całkowicie wyprowadzający tranzyt z miasta.

Trasa o długości 1,5 kilometra przebiega w korytarzu uzgodnionym w konsultacjach społecznych. Obwodnica (południowa) połączy miejscowość Grochowiec (wyjazd w kierunku na Nakło drogą wojewódzką nr 241) z Siedliskiem, gdzie powstać ma rondo, od którego zacznie się budowa nowego przebiegu drogi krajowej nr 25 (wschodnia część obwodnicy Sępólna Krajeńskiego).

Częścią obwodnicy będzie nowy wiadukt nad torami linii kolejowej Sępólno-Nakło.

Wybrany do realizacji wariant zakłada ominięcie farmy fotowoltaicznej od strony północnej i dodatkowo skomunikowanie drogą serwisową obszarów, dla których gmina opracowała miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

W listopadzie 2022 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich podpisał umowę o wartości 1,5 mln zł z pracownią Archidrog z Poznania na przygotowanie koncepcji i projektu obwodnicy wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Zakończenie prac nad dokumentacją planowane jest w połowie przyszłego roku.

Podstawowe cele inwestycji:

  •     stworzenie bezpiecznego odcinka trasy drogowej,
  •     odciążenie Sępólna Krajeńskiego od ruchu tranzytowego,
  •     poprawa komfortu podróżowania oraz skrócenie czasu przejazdu,
  •     zmniejszenie hałasu i zanieczyszczenia powietrza wywoływanego ruchem pojazdów przez miasto,
  •     zwiększenie przepustowości skrzyżowań.
  • W tym roku w Sępólnie Krajeńskim oddane zostało natomiast nowe rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej (ul. T. Kościuszki) z drogami lokalnymi (ulicami ks. L. Popiełuszki oraz Odrodzenia).

Samorząd województwa sukcesywnie powiększa pulę środków na prace projektowe i budowlane w ramach regionalnego programu budowy obwodnic. Obejmuje on obejścia o łącznej długości 70 km. Jego realizacja w najbliższych latach pochłonie miliard złotych.

Na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w ramach naszego programu regionalnego perspektywy 2021-2027 przeznaczamy rekordową pulę 136 mln euro. Z krajowych środków centralnych na trzy obwodnice – Brodnicy, Rypina i Tucholi – uzyskaliśmy 170 mln zł – informuje UMWKP.

Obowodnice wojewódzkie - raport:

  •     Lubraniec - oddana do użytku we wrześniu
  •     Brodnica – oczekujemy na zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
  •     Mogilno – zaawansowane prace budowlane
  •     Więcbork – prace nad  projektem
  •     Rypin – odbyły się konsultacje społeczne, uzyskanie decyzji środowiskowej w trakcie postępowania
  •     Tuchola – trwa projektowanie
  •     Lisewo – aktualizacja dokumentacji projektowej
  •     Chełmża – odbyły się konsultacje, prace nad koncepcją, w trakcie postępowania uzyskanie decyzji środowiskowej
  •     Golub-Dobrzyń – zakończyły się konsultacje, prace nad koncepcją w toku, w trakcie postępowania uzyskanie decyzji środowiskowej
  •     Radzyń Chełmiński – zakończyły się konsultacje społeczne, prace nad koncepcją, przygotowania do uzyskania decyzji środowiskowej
  •     Trląg – planowana wraz z przebudową drogi wojewódzkiej nr 255, trwa aktualizacja dokumentacji
  •     Białe Błota - przygotowania do ogłoszenia przetargu na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe po zmianie lidera zadania na ZDW
  •     Łysomice - przygotowania do ogłoszenia przetargu na nowe studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe w porozumieniu z innymi zarządcami dróg

Źródło: UMWKP

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor