Drogi w Kujawsko-Pomorskiem w nowej odsłonie – rekordowe inwestycje na finiszu
fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP
Kujawsko-Pomorskie rozwija swoją infrastrukturę drogową. W 2024 roku oddano do użytku 110 kilometrów zmodernizowanych tras, w tym strategiczne połączenia drogowe oraz nowe obwodnice.
Inne z kategorii
Obwodnice, które zmienią drogę nad morze – nowa era transportu na DK25
Chcą lepszych zabezpieczeń, obawiają się epidemii. Chodzi o mięso z Niemiec
110 kilometrów zmodernizowanych tras i miliardy na kolejne projekty
Najważniejsze zakończone inwestycje to modernizacja drogi wojewódzkiej nr 254, łączącej Brzozę z Łabiszynem i Barcinem, oraz obwodnica Lubrańca, wraz z przebudowaną drogą wojewódzką nr 270, poprawiającą komunikację z Brześciem Kujawskim.
– Utrzymujemy bardzo dobre tempo modernizacji dróg w naszym regionie. Naszym priorytetem jest bezpieczeństwo użytkowników, dlatego inwestujemy nie tylko w nowe nawierzchnie i obwodnice, ale również w oświetlone przejścia dla pieszych, przystanki autobusowe oraz ścieżki rowerowe.
– podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Największe zakończone inwestycje
Jednym z kluczowych projektów była modernizacja drogi wojewódzkiej nr 254 na odcinku Brzoza–Łabiszyn–Barcin o długości 22 kilometrów. Inwestycja kosztowała 106 mln zł i objęła nie tylko wymianę nawierzchni, ale również budowę dwóch skrzyżowań z ruchem okrężnym oraz nowej drogi rowerowej pomiędzy Brzozą i Nowym Smolnem. Wzdłuż trasy posadzono także ponad 300 drzew.
Istotnym przedsięwzięciem była także budowa obwodnicy Lubrańca, która usprawniła ruch w regionie i zwiększyła bezpieczeństwo. W ramach tej inwestycji, oprócz nowej drogi wojewódzkiej nr 270, powstały dwa ronda oraz most nad rzeką Zgłowiączką. Całkowity koszt realizacji wyniósł 95 mln zł.
Wśród zakończonych modernizacji znalazła się także przebudowa drogi wojewódzkiej nr 269 pomiędzy Chodczem a Choceniem. Odcinek o długości 8 kilometrów przeszedł gruntowną modernizację, której koszt wyniósł 23 mln zł.
Nowe inwestycje i poprawa bezpieczeństwa
Oprócz modernizacji głównych tras województwo kontynuuje działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa. W ubiegłym roku w Sępolnie Krajeńskim powstało rondo na drodze wojewódzkiej, a w Bysławiu na trasie nr 240 zamontowano sygnalizację świetlną. Ponadto rozpoczęto projekt doświetlenia 249 przejść dla pieszych i 27 przystanków autobusowych.
Ważnym elementem infrastruktury, który poprawił płynność ruchu, jest nowy wiadukt nad linią kolejową w Terespolu Pomorskim. Powstał on w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 240, łączącej Tucholę ze Świeciem.
fot. ZDW
Rekordowe fundusze na kolejne lata
Samorząd województwa zaplanował dalszy rozwój infrastruktury drogowej, przeznaczając na ten cel 2 miliardy złotych. Środki te pochodzą z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027 oraz z dofinansowania centralnego. Na budowę nowych obwodnic zarezerwowano 170 mln zł, natomiast na rozbudowę pozostałych dróg przeznaczono 450 mln zł.
Obecnie w realizacji są m.in.:
- modernizacja drogi wojewódzkiej nr 268 z Brzezia do Brześcia Kujawskiego,
- modernizacja drogi wojewódzkiej nr 563 Rypin–granica województwa,
- budowa obwodnicy Mogilna w ciągu drogi wojewódzkiej nr 254,
- przebudowa drogi wojewódzkiej nr 251 z Młodocina do Pturka.
Dzięki tym inwestycjom Kujawsko-Pomorskie stawia na nowoczesną i bezpieczną infrastrukturę, która nie tylko ułatwi komunikację, ale także poprawi komfort życia mieszkańców regionu.