Region Dzisiaj 18:33 | Redaktor
Kolejowe miliardy dla regionu. Pociągi przyspieszą do 160 km/h, a podróże skrócą się o 20 minut

Na zdjęciu min. Dariusz Klimczak. Fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP

Na 150 kilometrach torów w województwie kujawsko-pomorskim ruszają inwestycje, które zmienią podróżowanie pociągami. Dzięki unijnym funduszom linia z Bydgoszczy do Trójmiasta zostanie zmodernizowana i zelektryfikowana, a toruński węzeł kolejowy zyska nowe perony i wygodniejsze połączenia.

W Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu podpisano umowy na modernizację dwóch kluczowych odcinków sieci kolejowej w regionie. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. marszałek Piotr Całbecki, minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko.

Drugi tor i elektryfikacja do Kościerzyny

Największy projekt dotyczy linii nr 201 między Maksymilianowem a Kościerzyną. Na ponad 100 km torów powstanie drugi tor, a cała trasa zostanie zelektryfikowana. Modernizacja skróci czas przejazdu o 20 minut i pozwoli na jazdę z prędkością do 160 km/h. Zyskają także przewozy towarowe – szybciej i sprawniej pojadą pociągi do portu w Gdyni.

Planowana jest modernizacja 8 stacji i 10 przystanków, budowa nowego przystanku Szenajda oraz przebudowa blisko 100 obiektów inżynieryjnych – wiaduktów, mostów i przepustów. Wzrośnie też bezpieczeństwo dzięki modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych.

Toruń bez wąskich gardeł

Drugie przedsięwzięcie obejmuje linię nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni. W ramach prac przebudowane zostaną stacje Toruń Wschodni i Toruń Miasto. Pojawią się windy, system dynamicznej informacji pasażerskiej i nowa infrastruktura dla osób z niepełnosprawnościami. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna i tory na długości 8,5 km, a pod Placem Pokoju Toruńskiego powstanie drugi tor likwidujący wąskie gardło.

Modernizacji doczeka się także zabytkowy most kolejowy im. Ernesta Malinowskiego z 1873 r. Obiekt zostanie wzmocniony i zabezpieczony, a wzdłuż niego powstanie kładka pieszo-rowerowa. Miasto Toruń przebuduje też kładkę tzw. Garbaty Mostek oraz ulicę Sowińskiego z nowymi miejscami parkingowymi.

Największe unijne wsparcie dla kolei

Łączna wartość obu projektów to 7,4 mld zł. Z tej kwoty ponad 5 mld zł pochodzi z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). To największe w historii województwa wsparcie unijne na inwestycje kolejowe. Prace budowlane mają zakończyć się do 2029 roku.

Źródło: UMWKP

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor
-->