Region 17 lut 13:41 | Redaktor
Nowoczesna kolej regionalna: inwestycje w komfort i bezpieczeństwo pasażerów

fot. Szymon Zdziebło dla UMWKP

Modernizacja transportu kolejowego w województwie kujawsko-pomorskim to inwestycja w przyszłość. Nowoczesne pociągi zapewniają większy komfort, są bardziej ekologiczne i dostosowane do potrzeb pasażerów. Wprowadzenie nowych składów oraz poprawa siatki połączeń regionalnych to krok w stronę nowoczesnego, efektywnego transportu publicznego, który odgrywa kluczową rolę w rozwoju regionu.

Transport kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim przechodzi dynamiczne zmiany. Aż 75% pasażerskich połączeń regionalnych jest realizowanych przez pociągi należące do samorządu województwa, który konsekwentnie inwestuje w nowoczesny tabor kolejowy. Obecnie flota składa się z 33 pojazdów, które w 2024 roku przejadą imponujące 6,5 miliona kilometrów. A to dopiero początek, bo już wkrótce na tory wyjedzie siedem nowych, zaawansowanych technologicznie pociągów wyprodukowanych przez bydgoską Pesę.

Inwestycje w komfort i ekologię

Marszałek Piotr Całbecki podkreśla, że poprawa komfortu i bezpieczeństwa pasażerów jest jednym z priorytetów samorządu województwa. Nowoczesne składy są wyposażone w klimatyzację, miejsca do przewozu rowerów, monitoring oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Ponadto pociągi charakteryzują się cichą pracą i niskim zużyciem energii, co czyni je bardziej ekologicznymi. Najszybsze z nich rozwijają prędkość do 160 km/h, co pozwala na skrócenie czasu podróży.

Flota samorządu województwa

Obecnie tabor kolejowy województwa składa się z:

  • 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych,
  • 13 szynobusów,
  • 5 wagonów doczepnych.

Nowe pociągi, które dołączą do floty w 2027 roku, to czteroczłonowe zespoły trakcyjne zdolne do przewozu 360 pasażerów, w tym 160 na miejscach siedziących. Zostały zaprojektowane z myślą o wygodzie i funkcjonalności, oferując przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach oraz stojaki na rowery.

Finansowanie i przyszłe plany

Zakup siedmiu nowych pojazdów jest finansowany ze środków Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza (FEKP) 2021-2027 oraz funduszy rządowych. Całkowity koszt tej inwestycji to ponad 329 milionów złotych. Dotychczasowe inwestycje samorządu w modernizację taboru wyniosły łącznie ponad 571,4 milionów złotych, uwzględniając inflację.

W 2025 roku Urząd Marszałkowski przeznaczy na dopłaty do przewozów pasażerskich 237 milionów złotych. Kwota ta obejmuje m.in. rekompensaty dla przewoźników (Arriva, Polregio) oraz koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe.

Dostosowanie do potrzeb pasażerów

Samorząd województwa reaguje na potrzeby mieszkańców, dostosowując rozkłady jazdy do ich codziennych aktywności. Nowe połączenia umożliwiają wygodniejsze dojazdy do szkół, uczelni i miejsc pracy. Współpraca z innymi województwami otwiera także możliwość sprawniejszych podróży nad morze.

Przykładem udanej inicjatywy był pociąg "Rybitwa", który w ubiegłorocznym rozkładzie jazdy przewiózł 8 tysięcy pasażerów na trasie Toruń – Kołobrzeg. W nowym rozkładzie jazdy, obowiązującym od 15 grudnia 2024 r., na trasie Bydgoszcz Główna – Szczecin Główny kursuje pociąg "Barnim", współfinansowany przez województwa kujawsko-pomorskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie.

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor
-->