Region Wczoraj 09:09 | Redaktor
Otworzyli drogę z Brzozy do Łabiszyna. Modernizacja kosztowała 61 milionów [GALERIA ZDJĘĆ]

fot. Szymon Zdziebło, tarantoga.pl dla UMWKP

Gruntownie zmodernizowana droga wojewódzka nr 254 pomiędzy Brzozą i Łabiszynem to kolejna inwestycja, która zapewnia bezpieczny i wygodny dojazd do powstającej sieci dróg szybkiego ruchu – informuje Urząd Marszałkowski. W poniedziałek (2 grudnia) odbyło się uroczyste otwarcie 13-kilometrowej trasy.

Kontynuujemy nasz program modernizacji sieci wojewódzkich tras, który zakłada kolejne inwestycje wzdłuż tej ważnej drogi łączącej powiaty bydgoski, żniński i mogileński. Wkrótce zakończymy przebudowę odcinka Łabiszyn-Barcin, w budowie jest obwodnica Mogilna, a w Barcinie powstanie m.in. nowe rondo – uzupełnia marszałek Piotr Całbecki.

Bezpieczne i zielone rozwiązania

Zakończona modernizacja odcinka Brzoza-Łabiszyn objęła przebudowę i wzmocnienie konstrukcji jezdni, budowę nowych rond w Łabiszynie i Brzozie oraz montaż barier w miejscach niebezpiecznych.

Urząd Marszałkowski wylicza:

Naprawione zostały także uszkodzone elementy mostów w Antoniewie i Obórzni. Przygotowujemy się do budowy nowych mostów, które wyposażone zostaną w ścieżki pieszo-rowerowe (w październiku podpisana została umowa na projekt). Zlikwidowaliśmy dwa niebezpieczne zakręty w Kobylarni prowadząc trasę częściowo nowym śladem. Na terenie Łabiszyna i miejscowości Łabiszyn Wieś powstały chodniki, a we współpracy z gminą Nowa Wieś Wielka także ścieżka rowerowa od Brzozy do Nowego Smolna. Na odcinku od Brzozy do Łabiszyna zasadziliśmy ponad 300 drzew. Klony, brzozy i lipy zdobią przede wszystkim pasy zieleni za rowami drogowymi, chodnikami i ścieżką rowerową. W wielu miejscach dosadziliśmy dodatkowo krzewy, które w formie żywopłotów pełnią funkcje zieleni izolacyjnej.

Za realizację inwestycji odpowiedzialna była firma Transpol z Łojewa (powiat inowrocławski). Inwestycję, o wartości 61 mln złotych, zrealizowano wykorzystując środki Unii Europejskiej z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020 oraz Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27.

W poniedziałek (2 grudnia), z udziałem członka zarządu województwa Dariusza Kurzawy, wiceprzewodniczącego sejmiku Przemysława Sznajdrowskiego oraz radnych województwa Tadeusza Pogody i Radosława Kempinskiego, odbyło się uroczyste otwarcie 13-kilometrowej trasy.

fot. Szymon Zdziebło, tarantoga.pl dla UMWKP

Finiszują prace na trasie Łabiszyn-Barcin

Prace na tym 9-kilometrowym odcinku drogi wojewódzkiej nr 254 są na etapie odbiorów. W ramach zadania wzmocniono jezdnię (do przenoszenia nacisku 11,5 tony na oś), co zapobiegnie powstawaniu kolein i spękań na trasie, którą porusza się wiele ciężarówek. W miejscowościach Kania i Augustowo powstały wysepki, które poprawiają bezpieczeństwo poprzez wymuszenie zredukowania prędkości. Przejścia dla pieszych zostały oświetlone, dobudowano także zatoki autobusowe. Na całej trasie ułożona została  tzw. cicha nawierzchnia, która ogranicza hałas o kilka decybeli. Droga w ostatnich tygodniach zyskała nowe oznakowanie poziome i pionowe. Zakończenie inwestycji  o wartości ponad 45 mln zł planowane jest do końca roku. Jest ona współfinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020 oraz Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27.

Obwodnica w Mogilnie, rondo w Barcinie

Trwa także budoaę drugiego etapu obwodnicy Mogilna. Pozwoli to całkowicie wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta. Umowę o wartości prawie 62 mln zł podpisano w maju.

W ramach programu poprawy bezpieczeństwa na drodze wojewódzkiej nr 254 powstanie rondo w Barcinie (ul. Pakoska-Mogileńska-4 Stycznia-Polna) . Zakończyły się już prace nad projektem, złożony został wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Cała zmodernizowana droga nr 254 stanie się dla mieszkańców Kujaw kolejnym połączeniem z siecią dróg ekspresowych. W Brzozie (gdzie zaczyna się droga wojewódzka) w ramach budowy trasy S10 zaplanowano również rozbudowę odcinka drogi krajowej nr 25 oraz budowę węzła drogowego. Rozwiąże to problem korkującego się skrzyżowania. Prace nad nowym układem drogowym prowadzą też Polskie Linie Kolejowe, które planują m.in. budowę wiaduktu nad linią kolejową Bydgoszcz-Inowrocław.

Rekordowe wydatki na drogi

Na wojewódzki program modernizacji dróg wojewódzkich na najbliższe lata trafią 2 miliardy złotych. W ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (FEdKP 2021-2027), programu regionalnego nowej perspektywy, na inwestycje drogowe, w tym m.in. regionalny program budowy obwodnic, przeznaczone zostanie 136 mln euro.

Na część zadań związanych z rozbudową infrastruktury drogowej wykorzystamy też zdobyte dofinansowanie centralne (ok. 170 mln zł na obwodnice i około 450 mln zł na rozbudowę innych dróg) – informuje UMWKP.

fot. Szymon Zdziebło, tarantoga.pl dla UMWKP

Najważniejsze inwestycje drogowe prowadzone obecnie na drogach wojewódzkich to m.in.:

  • modernizacja drogi wojewódzkiej nr 268 z Brzezia do Brześcia Kujawskiego w powiecie włocławskim
  • modernizacja drogi wojewódzkiej nr 254 z Łabiszyna do Barcina w powiecie żnińskim
  • modernizacja drogi wojewódzkiej nr 563 Rypin-granica województwa w powiecie rypińskim
  • budowa obwodnicy Mogilna w ciągu drogi wojewódzkiej nr 254 w powiecie mogileńskim
  • przebudowa drogi wojewódzkiej nr 251 z Młodocina do Pturka w powiecie żnińskim.

Źródło: ZDW, UMWKP

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor