VIA Pomerania – istotny projekt drogowy wstrzymany?

Droga ekspresowa VIA Pomerania, łącząca Ustkę, Słupsk, Bydgoszcz, Inowrocław i Konin, stała się przedmiotem licznych interpelacji poselskich oraz zainteresowania samorządów lokalnych.
Inne z kategorii
Dzień Sołtysa: Kujawsko-Pomorska Rada Sołtysów obraduje w Toruniu
Rusza konkurs „Dziedzictwo wieków” – wyróżnienia dla opiekunów zabytków
W ostatnim czasie poseł Paweł Szrot skierował do Ministerstwa Infrastruktury interpelację, dotyczącą realizacji tego istotnego ciągu komunikacyjnego. Odpowiedzi udzielił wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, wskazując na problemy finansowe jako główną przeszkodę w realizacji inwestycji.
Priorytety rządu i brak środków na nową inwestycję
Wiceminister Bukowiec w swojej odpowiedzi podkreślił, że obecna sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce jest rozwijana zgodnie z Rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Program ten zakłada realizację już wcześniej zaplanowanych tras, takich jak S6, S10 czy S11, a także liczne modernizacje istniejących dróg krajowych. VIA Pomerania, choć uznawana za ważny projekt, nie znalazła się wśród priorytetowych inwestycji.
„Z uwagi na wyznaczone limity finansowe, inne zadania, jak np. przedmiotowa droga, będą mogły zostać podjęte po zapewnieniu środków finansowych na ich realizację” – wskazuje odpowiedź ministerstwa.
Potrzeby obronne a nowa trasa
Warto zwrócić uwagę na aspekt obronności, który pojawia się w kontekście VIA Pomerania. Jak wskazał wiceminister Bukowiec, Ministerstwo Obrony Narodowej uznało, że nowa trasa mogłaby w przyszłości stać się częścią strategicznej infrastruktury wojskowej. Mimo to, obecne priorytety finansowe nie pozwalają na jej realizację w najbliższej perspektywie.
Samorządy popierają projekt
Rosnące zainteresowanie trasą VIA Pomerania widać także w działaniach samorządów. Jarosław Wenderlich, radny Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego, zachęca do podejmowania stanowisk popierających budowę nowej drogi. Jego zdaniem, zdecydowane wsparcie samorządów może wpłynąć na decyzje rządowe i zwiększyć szanse na znalezienie finansowania dla projektu.
Interpelacje poselskie – nacisk na rząd
Oprócz zapytania poselskiego Pawła Szrota, w sprawie VIA Pomerania interweniował także poseł Łukasz Schreiber, składając interpelację nr 7426. Na chwilę obecną nie ma jeszcze odpowiedzi ze strony Ministerstwa Infrastruktury, jednak w środowisku parlamentarnym narasta presja na rząd, by uwzględnił budowę tej drogi w planach inwestycyjnych.
Co dalej z VIA Pomerania?
Brak jednoznacznej deklaracji rządu w sprawie VIA Pomerania oznacza, że jej realizacja pozostaje niepewna. Kluczowe dla przyszłości projektu będzie dalsze zaangażowanie parlamentarzystów oraz samorządów, a także poszukiwanie alternatywnych źródeł finansowania. W obliczu dynamicznego rozwoju infrastruktury w innych częściach kraju mieszkańcy Pomorza Środkowego liczą na to, że ich głos w tej sprawie zostanie usłyszany.