AKTUALNE Dzisiaj 16:26 | Redaktor
Kontrowersje wokół promocji piwa. Posłanka Małgorzata Niemczyk: Reklama jest wszędzie dostępna

Małgorzata Niemczyk, fot. radiolodzy.pl

Reklama piwa stała się wszechobecna, co też zauważyła posłanka Koalicji Obywatelskiej Małgorzata Niemczyk w Sejmie. Eksponowanie towaru w sklepach oraz ciągłe promocje sprawiły, że w Polsce każdego dnia sprzedaje się 16 milionów butelek lub puszek piwa.

Mam pytanie do obu obydwu ministerstw dotyczące reklamy piwa, która jest wszędzie dostępna i widzimy ją wszędzie na dystrybutorach, na parasolach i tak dalej, i tak dalej, która jest przez całą dobę we wszystkich możliwych punktach sprzedażowych piwa. I ta ustawa o zakazie jest łamana. Jakie działania tutaj planują podjąć resorty

pytała posłanka Koalicji Obywatelskiej Małgorzata Niemczyk podczas niedawnego, grudniowego posiedzenia połączonych sejmowych Komisji Zdrowia oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju.

Agresywna reklama piwa łamie ustawę?

Tego zdania jest posłanka KO Małgorzata Niemczyk, która przypomniała, że nie tylko piwo jest reklamowane niemal wszędzie, na co zezwala ustawa o wychowaniu w trzeźwości (ta sama ustawa zakazuje reklamy wódki i wina), ale zdaniem Niemczyk ustawa jest łamana, a piwo jest reklamowane i sprzedawane całą dobę. Posłanka postulowała o pilne zajęcie się tym tematem. Co na to przedstawiciele rządu?

Obecny podczas połączonego posiedzenia komisji, wiceszef resortu zdrowia Wojciech Konieczny przyznał, że alarmujące sygnały o łamaniu ustawy o wychowaniu to fakt. Problem polega jednak na tym, że egzekwowanie prawa państwu się nie opłaca.

Pani posłanka Niemczyk pytała o reklamę piwa, łamanie ustawy. Tak, to jest oczywiście. Oczywiście to. Obserwujemy to łamanie zakazu reklamy w różny sposób. Wiemy, że wiele spraw jest skierowanych do organów ścigania, są umarzane ze względu na niską szkodliwość społeczną czynu

stwierdził wiceminister Konieczny.

Przedstawiciel rządu: zakazać promocji alkoholu!

Wojciech Konieczny, wiceminister zdrowia stwierdził podczas posiedzenia połączonych komisji sejmowych, że rząd jest świadom jak działa mechanizm skutecznej reklamy piwa o potężnym impakcie: Wystarczy bowiem napomknąć o opłacalnej z punktu widzenia klienta promocji. Konieczny zapowiedział rozpoczęcie procesu legislacyjnego, który zakazałby ogłaszania promocji na alkohol.

I stąd też między innymi nasza inicjatywa, aby zakazać promocji w każdej formie alkoholu, ponieważ uważamy, że bardzo często pod płaszczykiem promocji jest prowadzona reklama. Znaczy te wszystkie informacje o tym, gdzie są butelki i tak dalej, że „kupcie 12 to drugie 12 dostaniecie za darmo” i tak dalej są tak naprawdę ukrytą reklamą, podobnie jak promocje cenowe. Jest to informacja niby o tym, że jest niższa cena, a tak naprawdę jest to reklama alkoholu, więc stąd też te zmiany w ustawie, które proponujemy.

– zapowiedział wiceminister zdrowia.

Według danych z najnowszego sondażu IBRIS najczęściej pitym alkoholem w Polsce jest piwo, także pod względem konsumpcji w porach dopołudniowych. Do południa co trzecia puszka piwa to piwo typu „strong”. Najczęściej młodzież jako swój pierwszy alkohol wybrała piwo. Z kolei najczęstsza inicjacja w świat picia alkoholu u nieletnich zaczynała się od piwa bezalkoholowego, które smakiem i opakowaniem imituje piwo z zawartością alkoholu etylowego.

Adam Podolski

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor