Aktualności 24 sty 2021 | Redaktor
Zmniejszyła się liczba wypadków na przejazdach kolejowych. W 2020 roku było ich 140

fot. ilustracyjne Pixabay

W 2020 roku liczba wypadków na przejazdach kolejowych była mniejsza niż rok wcześniej. Wciąż jednak zdarzają się kierowcy, którzy wjeżdżają na tory pod opadające rogatki - informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

O kilkanaście procent  zmniejszyła się liczba wypadków na przejazdach kolejowo - drogowych. W 2020 roku odnotowano 140 zdarzeń. To o 14% mniej niż rok wcześniej, gdy odnotowano ich 163. Niestety najwięcej niebezpiecznych zdarzenia na przejazdach (99 proc.) wynika z niezachowania ostrożności przez kierowców i łamania przepisów. 

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie zwiększają poziom bezpieczeństwa na kolei. Przybywa zabezpieczeń oraz bezkolizyjnych skrzyżowań

– powiedział Marek Olkiewicz, wiceprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 

– Największymi wrogami bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych są pośpiech, ignorancja i brawura. Dlatego  kolejny rok prowadziliśmy kampanię społeczną Bezpieczny Przejazd – „Szlaban na ryzyko”, która przypomina o rozsądnym zachowaniu

– dodaje Olkiewicz. 

Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców na przejazdach kolejowo-drogowych to ignorowanie znaku stop i włączonych czerwonych świateł, wjeżdżanie pod opadające rogatki, omijanie slalomem zamkniętych półrogatek oraz wjeżdżanie na tory w momencie, gdy nie ma miejsca na zjazd z przejazdu.

PKP PLK przypominają, że bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych zwiększają żółte naklejki PLK. Informacje w formie żółtych naklejek są umieszczone na wszystkich przejazdach. Znajdują się od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub przy słupkach, do których umocowane jest ramię rogatki. Jeśli na przejeździe zepsuje się samochód lub zablokujemy tory, informacje umieszczone na naklejce mogą zapobiec tragedii na torach. 

Każda naklejka posiada trzy ważne numery. Pierwszy to indywidualny numer przejazdu kolejowo-drogowego. Drugi to numer alarmowy 112, który należy wybrać w przypadku zagrożenia życia. Operator 112 po podaniu numeru skrzyżowania będzie w stanie precyzyjnie określić gdzie należy wysłać pomoc. Ma także możliwość szybkiego łącza z kolejarzami, którzy mogą wstrzymać ruch pociągów na linii. Trzeci numer to numer awaryjny, na który można zgłaszać usterki nie zagrażające bezpośrednio życiu. 
 

mat. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zmiany red. ak

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor