Aktualności 15 paź 2019 | Redaktor
ZUS ostrzega przed fałszywymi mailami [KOMUNIKAT]

fot. ilustracyjna, Pixabay

Oszuści, podszywający się pod Zakład Ubezpieczeń Społecznych, wysyłają maile z informacją o pilnej konieczności spłaty zaległości składkowych. Otwarcie załączników z maila grozi zainfekowaniem komputera i kradzieżą danych wrażliwych - informuje rzeczniczka regionalna ZUS Krystyna Michałek.

W ostatnich dniach niektórzy klienci ZUS, w różnych częściach kraju, otrzymali maile z informacją o pilnej konieczności spłaty zaległości składkowych. Część maili wskazywała, by ponowne wypełnić formularz zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych ZUS ZUA, który został umieszczony w załączniku. Takie maile trafiły m.in. do klientów w Pszczynie i w Bielsku Białej. W naszym regionie takich przypadków na razie nie odnotowano.

Jak informuje Zakład, maile na pierwszy rzut oka wydają się korespondencją z ZUS, nie zgadza się jednak adres nadawcy. Obecnie oszuści posługują się adresami:  składki@ubezpieczenia.pl i zus.@zua.pl. Żaden z adresów nie ma stosowanego przez Zakład rozwinięcia „zus.pl”. ZUS nie stosuje też w swoich adresach mailowych rozwinięcia „gov.pl”, które pojawiało się przy wcześniejszych próbach oszustw.

ZUS ostrzega, by w żadnym przypadku nie odpowiadać na maile, które wydają się korespondencją z Zakładu. - Dokładnie zwracajmy uwagę na adres, z którego przychodzą maile. Jeśli otrzymamy taki mail, najlepiej od razu go skasować, ale przede wszystkim – pod żadnym pozorem – nie otwierać załączonego pliku. Otwarcie załączników z maila grozi zainfekowaniem komputera i kradzieżą danych wrażliwych - ostrzega rzeczniczka.

Przypomina, że Zakład drogą mailową nie kieruje do swoich klientów informacji o zaległościach składkowych. Przedsiębiorca informację o swoich rozliczeniach w ZUS może uzyskać w najbliższej jednostce terenowej Zakładu, u doradcy płatnika składek. Stan swoich rozliczeń może również sprawdzić na swoim profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Kontakt elektroniczny ze strony Zakładu możliwy jest jedynie w sytuacji, gdy klient posiada profil na Platformie Usług Elektronicznych i wyraził zgodę na taki kontakt. W sytuacji, w której ktokolwiek z klientów ma wątpliwości, co do nadawcy otrzymanej korespondencji, ZUS prosi o kontakt z najbliższą placówką Zakładu lub Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00.

źródło: ZUS, oprac. red.

 

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor