ZUS ostrzega przed fałszywymi mailami [KOMUNIKAT]
fot. ilustracyjna, Pixabay
Oszuści, podszywający się pod Zakład Ubezpieczeń Społecznych, wysyłają maile z informacją o pilnej konieczności spłaty zaległości składkowych. Otwarcie załączników z maila grozi zainfekowaniem komputera i kradzieżą danych wrażliwych - informuje rzeczniczka regionalna ZUS Krystyna Michałek.
Inne z kategorii
Ćwierć wieku działalności Związku Emerytów i Rencistów Pożarnictwa RP
W ostatnich dniach niektórzy klienci ZUS, w różnych częściach kraju, otrzymali maile z informacją o pilnej konieczności spłaty zaległości składkowych. Część maili wskazywała, by ponowne wypełnić formularz zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych ZUS ZUA, który został umieszczony w załączniku. Takie maile trafiły m.in. do klientów w Pszczynie i w Bielsku Białej. W naszym regionie takich przypadków na razie nie odnotowano.
Jak informuje Zakład, maile na pierwszy rzut oka wydają się korespondencją z ZUS, nie zgadza się jednak adres nadawcy. Obecnie oszuści posługują się adresami: składki@ubezpieczenia.pl i zus.@zua.pl. Żaden z adresów nie ma stosowanego przez Zakład rozwinięcia „zus.pl”. ZUS nie stosuje też w swoich adresach mailowych rozwinięcia „gov.pl”, które pojawiało się przy wcześniejszych próbach oszustw.
ZUS ostrzega, by w żadnym przypadku nie odpowiadać na maile, które wydają się korespondencją z Zakładu. - Dokładnie zwracajmy uwagę na adres, z którego przychodzą maile. Jeśli otrzymamy taki mail, najlepiej od razu go skasować, ale przede wszystkim – pod żadnym pozorem – nie otwierać załączonego pliku. Otwarcie załączników z maila grozi zainfekowaniem komputera i kradzieżą danych wrażliwych - ostrzega rzeczniczka.
Przypomina, że Zakład drogą mailową nie kieruje do swoich klientów informacji o zaległościach składkowych. Przedsiębiorca informację o swoich rozliczeniach w ZUS może uzyskać w najbliższej jednostce terenowej Zakładu, u doradcy płatnika składek. Stan swoich rozliczeń może również sprawdzić na swoim profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Kontakt elektroniczny ze strony Zakładu możliwy jest jedynie w sytuacji, gdy klient posiada profil na Platformie Usług Elektronicznych i wyraził zgodę na taki kontakt. W sytuacji, w której ktokolwiek z klientów ma wątpliwości, co do nadawcy otrzymanej korespondencji, ZUS prosi o kontakt z najbliższą placówką Zakładu lub Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00.
źródło: ZUS, oprac. red.