Wydarzenia 5 mar 2021 | mk
Na Kujawskiej trwa układanie nawierzchni. Finisz coraz bliżej [ZDJĘCIA]

fot. Urząd Miasta Bydgoszczy (Bydgoszcz.pl)

Rozbudowa ul. Kujawskiej ma zakończyć się przed wakacjami. Obecnie w obrębie ronda Kujawskiego układane są ostatnie warstwy nawierzchni. Trwa też budowa schodów prowadzących na Wzgórze Wolności.

– Poprawa pogody pozwoliła uruchomić, po zimowej przerwie, pracę regionalnych wytwórni mas bitumicznych. Dzięki temu Wykonawca przystąpił już do układania nawierzchni na ulicy Kujawskiej przy Konopnickiej – czytamy na stronie Zarządu Dróg i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Następnie nawierzchnia będzie układana na ul. Solskiego oraz Kujawskiej od ronda Bernardyńskiego. Po oznakowaniu nowych tras, będzie można przełożyć na nie ruch oraz uruchomić sygnalizację świetlną.

Na razie sygnalizacja nie została uruchomiona/fot. Anna Kopeć

Planowane jest też rozpoczęcie układania nawierzchni dróg rowerowych. – Na budowie kontynuowane są nadal prace brukarskie, ziemne, energetyczne i gazowe. Najwięcej robót w tym zakresie mamy na ulicach: Wojska Polskiego, Chołoniewskiego i Zbożowy Rynku – przekazują drogowcy.

fot. UMB

W związku z inwestycją prowadzone są także prace archeologiczne. Przy kościele Bernardyńskim, a następnie pod jezdnią Zbożowego Rynku odkryte zostały wczesnośredniowieczny cmentarz oraz kamienny trakt, wiodący w stronę Bramy Kujawskiej.

Zbyt stromo dla podjazdu?

W ramach przebudowy powstają też schody łączące Kujawską ze Wzgórzem Wolności. Co kilkanaście stopni rozmieszczone będą 2-metrowe platformy, myślą o ustawieniu ławek.

fot. UMB

Budowane schody już wcześniej wzbudziły gorące komentarze wśród bydgoszczan. Nie zaprojektowano podjazdu, zamykając tym samym dostęp na schody osobom niepełnosprawnym, rodzinom z wózkami oraz utrudniając – rowerzystom. Drogowcy tłumaczą jednak, że na takie rozwiązanie jest zbyt stromo. – Budowa standardowej drogi rowerowej czy podjazdu, w miejscu o tak dużym nachyleniu, oznaczałaby bardzo dużą ingerencję w zieleń i zabudowanie skarpy ciągami murów oporowych – czytamy w stronie ZDMiKP.

fot. UMB

Zamiast tego zamontowana zostanie rynna, która ma umożliwić prowadzenie roweru pod górę. – Wcześniej takie rozwiązanie zdało egzamin z wiadukcie nad ul. Grunwaldzką oraz kładce nad Kanałem Bydgoskim – przekonują drogowcy. – Do parku Wolności możne też dojechać standardowymi drogami rowerowymi od strony ul. Wojska Polskiego – dodają.  Docelowo w otoczeniu schodów mają też pojawić się liczne nasadzenia.

„Parkuj i jedź” komunikacją miejską

Pomiędzy jezdniami ul. Kujawskiej – między rondem i stacją benzynową – znajdzie się parking systemu P+R (park and ride – parkuj i jedź). Zgodnie za założeniem, ma zachęcać do zakończenia w tym miejscu podróży własnym pojazdem i przesiadki na tramwaj – by nie generować dużego ruchu w ścisłym centrum miasta. – W tym miejscu zakończyły się już główne roboty ziemne i kanalizacyjne. Teren stanowi jednak nadal zaplecze budowy – tłumaczą drogowcy.

fot. UMB

Rozbudowa ul. Kujawskiej wpisuje się w „tramwajową” politykę miasta. Na ul. Solskiego powstał blisko 100-metrowy odcinek torowiska w kierunku Szwederowa, co ma otworzyć możliwość ew. kontynuowania rozbudowy sieci tramwajowej.  Zabetonowano płytę torowiska, rozstawiono słupy i zainstalowano sieć trakcyjną. Na razie torowisko będzie pełniło funkcję torów odstawczych. Płyta torowiska została zabetonowana, rozstawiono słupy oraz zainstalowano sieć trakcyjną.

Toruńska otwarta w jednym kierunku

W związku z zamknięciem mostu Uniwersyteckiego, otwarto już ul. Toruńską w kierunku ronda Toruńskiego. – Jeżeli prace na budowie pozwolą, uruchomiony zostanie także ruch dla pojazdów w kierunku ronda Bernardyńskiego, co jeszcze bardziej upłynni ruch w tej części miasta. (...)
W ostatnim czasie dostawione zostały też kolejne wiaty na przystankach zlokalizowanych w obrębie całej inwestycji – przekazuje ZDMiKP.

Rozbudowa za 370 milionów złotych

Koszt inwestycji, łącznie z zakupem swingów Pesy do obsługi rozbudowanej sieci tramwajowej i zakończoną już przebudową węzła Szarych Szeregów, to ponad 370 mln złotych.

W ramach przedsięwzięcia powstało nowe torowisko i druga jezdnia na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego, zmodernizowano oba ronda oraz drogi dojazdowe. – Zadbaliśmy o wygodną infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów – chwalą się drogowcy. – Na wschodniej jezdni ul. Kujawskiej wytyczony zostanie buspas.

„Wyrwa” po kamienicy przy Zbożowym Rynku 3, wyburzona rok temu na potrzeby inwestycji/fot. Anna Kopeć

Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: PBDI z Torunia, Gotowski z Bydgoszczy i Tor-Krak z Krakowa. Plac budowy został im przekazany w lutym 2019 roku; w początkowym etapie prac m.in. wyburzono kamienice przy ul. Toruńskiej nr 4 i 6 oraz Kujawskiej w pobliżu stacji beznzynowej. Rok później rozebrana została również kamienica przy Zbożowym Rynku 3

6 grudnia 2020 roku uruchomiony trasa tramwajowa wzdłuż ul. Kujawskiej została udostępniona pasażerom. 

 

Czytaj także: Wyburzając, ktoś robi miastu na złość [ROZMOWA Z PROF. MARKOWSKIM]

mk Autor