Nowa droga ekspresowa Ustka-Bydgoszcz? Ministerstwo odpowiada na interpelację

fot. Wikipedia
Czy temat budowy nowej drogi ekspresowej wróci w kolejnych latach? Wszystko zależy od wyników prac specjalnego zespołu MON oraz od przyszłych priorytetów inwestycyjnych rządu.
Inne z kategorii
Ministerstwo Infrastruktury udzieliło odpowiedzi na interpelację posła Łukasza Schreibera dotyczącą budowy nowej drogi ekspresowej łączącej Ustkę, Słupsk, Bytów, Chojnice, Tucholę i Bydgoszcz, z możliwością przedłużenia do Inowrocławia, Konina i Kalisza. W odpowiedzi resort podkreśla, że priorytetem na najbliższe lata jest realizacja już zatwierdzonych projektów w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. W imieniu resortu odpowiedzi udzielił Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu.
Priorytety inwestycyjne rządu
Ministerstwo przypomniało, że obecna sieć dróg szybkiego ruchu w regionie obejmuje drogi S6, S10 i S11. Nowe inwestycje skupiają się na dokończeniu budowy tych tras oraz przebudowie dróg krajowych w ramach Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 r. i Programu Budowy 100 Obwodnic.
"Docelowa sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce została określona w rozporządzeniu Rady Ministrów z 15 maja 2004 r. oraz Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., na którego realizację przewidziano 302,1 mld zł"
– czytamy w odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury.
Modernizacja istniejących dróg
Resort wskazuje, że zamiast budowy nowej drogi ekspresowej, prowadzone są prace nad modernizacją istniejącej infrastruktury drogowej, m.in.:
- rozbudowa drogi krajowej nr 21 Ustka – Słupsk (koszt: ok. 190 mln zł),
- budowa obwodnicy Słupska i Kobylnicy (koszt: ok. 290 mln zł),
- przebudowa drogi krajowej nr 25 od Człuchowa do Bydgoszczy (koszt: ponad 640 mln zł),
- budowa obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego (odpowiednio 190 mln zł i 90 mln zł).
Zdaniem resortu, po zakończeniu tych inwestycji sieć drogowa będzie bardziej efektywna, a ruch drogowy ulegnie poprawie.
Aspekt militarny i przyszłość inwestycji
Ministerstwo podkreśla, że nowe inwestycje drogowe są również analizowane pod kątem ich znaczenia dla obronności kraju. W tym celu Minister Obrony Narodowej powołał specjalny zespół ds. opracowania raportu "Pakt dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe". Zespół ten oceni, czy budowa trasy ekspresowej z Ustki do Bydgoszczy będzie uzasadniona strategicznie i czy znajdą się na nią odpowiednie fundusze.
"Droga z Ustki przez Słupsk, Bytów, Chojnice i Sępólno Krajeńskie do Bydgoszczy, po wybudowaniu, może stać się częścią dróg istotnych dla Sił Zbrojnych RP"
– zaznacza minister.
Komentarz radnego Wenderlicha
Jarosław Wenderlich, radny województwa kujawsko-pomorskiego, skomentował odpowiedź ministerstwa w swoim mailu:
Odpowiedź na interpelację posła Łukasza Schreibera jest ostrożna, a może budzić niepokój, ze względu na pominięcie w niej całkowicie kwestii przebiegu trasy do Inowrocławia i Konina, o co pytał Pan Poseł
Radny podkreśla, że rozwój infrastruktury w tej części Polski jest niezbędny dla poprawy komunikacji i potencjału inwestycyjnego regionu. Wskazuje, że decyzje rządu mogą negatywnie wpłynąć na rozwój gospodarczy i jakość życia mieszkańców.