Region 1 mar 14:50 | Redaktor
Nowa droga ekspresowa Ustka-Bydgoszcz? Ministerstwo odpowiada na interpelację

fot. Wikipedia

Czy temat budowy nowej drogi ekspresowej wróci w kolejnych latach? Wszystko zależy od wyników prac specjalnego zespołu MON oraz od przyszłych priorytetów inwestycyjnych rządu.

Ministerstwo Infrastruktury udzieliło odpowiedzi na interpelację posła Łukasza Schreibera dotyczącą budowy nowej drogi ekspresowej łączącej Ustkę, Słupsk, Bytów, Chojnice, Tucholę i Bydgoszcz, z możliwością przedłużenia do Inowrocławia, Konina i Kalisza. W odpowiedzi resort podkreśla, że priorytetem na najbliższe lata jest realizacja już zatwierdzonych projektów w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. W imieniu resortu odpowiedzi udzielił Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu.

Priorytety inwestycyjne rządu

Ministerstwo przypomniało, że obecna sieć dróg szybkiego ruchu w regionie obejmuje drogi S6, S10 i S11. Nowe inwestycje skupiają się na dokończeniu budowy tych tras oraz przebudowie dróg krajowych w ramach Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 r. i Programu Budowy 100 Obwodnic.

"Docelowa sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce została określona w rozporządzeniu Rady Ministrów z 15 maja 2004 r. oraz Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., na którego realizację przewidziano 302,1 mld zł"

– czytamy w odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury.

Modernizacja istniejących dróg

Resort wskazuje, że zamiast budowy nowej drogi ekspresowej, prowadzone są prace nad modernizacją istniejącej infrastruktury drogowej, m.in.:

  • rozbudowa drogi krajowej nr 21 Ustka – Słupsk (koszt: ok. 190 mln zł),
  • budowa obwodnicy Słupska i Kobylnicy (koszt: ok. 290 mln zł),
  • przebudowa drogi krajowej nr 25 od Człuchowa do Bydgoszczy (koszt: ponad 640 mln zł),
  • budowa obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego (odpowiednio 190 mln zł i 90 mln zł).

Zdaniem resortu, po zakończeniu tych inwestycji sieć drogowa będzie bardziej efektywna, a ruch drogowy ulegnie poprawie.

Aspekt militarny i przyszłość inwestycji

Ministerstwo podkreśla, że nowe inwestycje drogowe są również analizowane pod kątem ich znaczenia dla obronności kraju. W tym celu Minister Obrony Narodowej powołał specjalny zespół ds. opracowania raportu "Pakt dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe". Zespół ten oceni, czy budowa trasy ekspresowej z Ustki do Bydgoszczy będzie uzasadniona strategicznie i czy znajdą się na nią odpowiednie fundusze.

"Droga z Ustki przez Słupsk, Bytów, Chojnice i Sępólno Krajeńskie do Bydgoszczy, po wybudowaniu, może stać się częścią dróg istotnych dla Sił Zbrojnych RP"

– zaznacza minister.

Komentarz radnego Wenderlicha

Jarosław Wenderlich, radny województwa kujawsko-pomorskiego, skomentował odpowiedź ministerstwa w swoim mailu:

Odpowiedź na interpelację posła Łukasza Schreibera jest ostrożna, a może budzić niepokój, ze względu na pominięcie w niej całkowicie kwestii przebiegu trasy do Inowrocławia i Konina, o co pytał Pan Poseł

Radny podkreśla, że rozwój infrastruktury w tej części Polski jest niezbędny dla poprawy komunikacji i potencjału inwestycyjnego regionu. Wskazuje, że decyzje rządu mogą negatywnie wpłynąć na rozwój gospodarczy i jakość życia mieszkańców.

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor
-->