Wydarzenia 21 maj 2019 | Redaktor

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko nowe lotnisko, ale też linie kolejowe. W ramach tzw. szprychy nr 1 powstanie ponad 300 km nowych linii kolejowych, a prawie 600 km zostanie zmodernizowanych. Do sieci połączeń dalekobieżnych zostaną włączone m.in. Płock, Grudziądz i Złotów. Z Bydgoszczy do Warszawy pojedziemy w przyszłości w mniej niż dwie godziny.

Szprycha nr 1 to linia stanowiąca planowane przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej: od Centralnego Portu Komunikacyjnego w kierunku Kujaw i Pomorza. 308-kilometrowa trasa pobiegnie z CPK do Włocławka, gdzie rozdzieli się na dwie: przez Grudziądz do Trójmiasta, a przez Toruń, Bydgoszcz i Nakło nad Notecią oraz Szczecinek do Koszalina. Jak wynika z danych GUS, w powiatach wzdłuż tej trasy mieszka łącznie ponad 3,5 mln ludzi.

Dzięki inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 1, do sieci połączeń dalekobieżnych zostanie włączony m.in. Płock (dawna stolica Polski z przełomu XI i XII w.) i Grudziądz z jego pięknym Starym Miastem i Cytadelą. Korzyści dla mieszkańców będą niezaprzeczalne, np. podróż z Płocka do Warszawy skróci się z 2,5 godz. do 45 minut. Pociągi dojadą też szybciej na Kujawy – np. do Torunia z jego Dworem Artusa i Krzywą Wieżą oraz Bydgoszczy z Wyspą Młyńską i spichrzami, siedziby Pesy (polskiego producenta taboru). Dojadą też na Pomorze: z Gdańskiem, kolebką Solidarności (patronką CPK), Gdynią, wizjonerskim projektem II RP, i Sopotem z jego „monciakiem” i molo. A jeśli chcemy poszukać innych piaszczystych plaż i morskiego powietrza, pociągi dojadą też zmodernizowaną linią do Koszalina i Kołobrzegu.

 – Korzyści z inwestycji kolejowych są niezaprzeczalne. Płock i Grudziądz, dziś wykluczone transportowo, przestaną być białymi plamami na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski Torunia i Bydgoszczy. Szprycha do Kołobrzegu i Koszalina skokowo poprawi dostępność najbardziej wykluczonego obszaru Polski, czyli Pomorza Środkowego – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy. – Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób na infrastrukturze drogowej – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.

W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa - CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r.

Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.

29 kwietnia Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Tego dnia premier RP Mateusz Morawiecki przedstawił założenia Programu Kolejowego CPK na konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna. – Zależy nam, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego państwa – mówił premier.

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

Źródło: Biuro Prasowe CPK

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor