AKTUALNE 3 mar 2021 | Marta Kocoń
Wiadukty warszawskie czekają na podparcie

Wiadukty Warszawskie, 25 lutego 2021 r./fot. Anna Kopeć

3 lutego Zarząd Dróg i Komunikacji Publicznej ogłosił, któremu z oferentów powierzy podparcie wiaduktów Warszawskich. Firma KORMOST zaproponowała najniższą stawkę - blisko 1,6 mln zł - i to z nią została podpisana umowa.

Dlaczego więc dotąd w rejonie wiaduktów „nic się nie dzieje”? Kontrakt został zawarty 10 lutego. - Firma przygotowuje obecnie dokumentację - tłumaczy rzecznik ZDMiKP Tomasz Okoński. - Niebawem ruszą prace w terenie - dodaje.

Spółka na realizacje całego zadania - opracowanie dokumentacji i podparcie obu wiaduktów - ma 18 tygodni od chwili podpisania umowy. Oznacza to, że roboty mogą zostać sfinalizowane ok. połowy czerwca. - Będziemy informować na bieżąco o dalszych postępach prac - zapowiada rzecznik.

Na wiaduktach w ciągu ul. Fordońskiej od 10 października obowiązuje zwężenie do jednego pasa ruchu. Powodem jest korozja wewnątrz podpór, wykryta podczas cyklicznego przeglądu.

Tymczasowym rozwiązaniem ma być podparcie przęseł stalowymi klatkami. Pierwszej takiej operacji dokonano już w październiku. Drogowcy szacowali wówczas, że kolejne podparcia  – wliczając procedurą przetargową, projekt, realizację – zajmą ok. pięciu miesięcy.

– Kiedy wszystkie pozostałe podpory będą gotowe, będzie można przeanalizować, jak wpłynęły na konstrukcję – przekazywał jesienią rzecznik Tomasz Okoński. Jeśli rezultat będzie zadowalający, ruch wróci na oba pasy.

Jak przyznają sami drogowcy, wiadukty Warszawskie, zbudowane w latach 70. ubiegłego wieku, mimo remontu sprzed kilkunastu lat, należy uznać za wyeksploatowane. Najwłaściwszym rozwiązaniem byłoby zbudowanie nowych, mogłoby to jednak pochłonąć nawet ok. 200 mln złotych.

Jeszcze w październiku dyrektor ZDMiKP Wojciech Nalazek zapowiedział, że podparcie to rozwiązanie tymczasowe. – Dopóki nie uzbieramy odpowiednich środków, będziemy „tkwili” w tym podparciu – mówił. Drogowcy zapowiedzieli też wówczas kolejne odkrywki i ekspertyzy, by pełniej ocenić stan obiektu i zdecydować o długoterminowych rozwiązaniach.

Bydgoska spółka KORMOST będzie odpowiedzialna także za podparcie mostu Uniwersyteckiego. Umowa w tej sprawie została podpisana 1 marca. Więcej czytaj tutaj.

Czytaj również: Wiadukty Warszawskie. Remontować czy postawić nowe?

Zdjęcia: Anna Kopeć, 25 lutego 2021 r.

Marta Kocoń

Marta Kocoń Autor

Sekretarz Redakcji