Zmodernizowaną drogą z Brodnicy do Lidzbarka
fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP
Trwają odbiory na zmodernizowanym odcinku drogi wojewódzkiej nr 544 w powiecie brodnickim. Nową nawierzchnię zyskała cała trasa od Brodnicy do granicy województwa. Inwestycje na tej ważnej drodze pochłonęły łącznie prawie 35 mln złotych. Drogowcy pozyskują też niezbędne zezwolenia do rozpoczęcia budowy obwodnicy Brodnicy, która całkowicie wyprowadzi tranzyt poza centrum miasta.
Inne z kategorii
Znamy laureatów w konkursie ,,Gęś filmowa”
Dotacje marszałkowskie dla hodowców pszczół. Umowy podpisane
– Kończymy kolejną ważną inwestycję, która poprawia bezpieczeństwo i lepiej komunikuje nasze województwo z siecią dróg krajowych. Wkrótce rozwiążemy też problem uciążliwego tranzytu w Brodnicy, jednym z naszych priorytetów jest budowa kolejnego etapu obwodnicy miasta – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Zakończona inwestycja polegała na gruntownej modernizacji siedmiokilometrowego odcinka z Bartniczki do Gutowa, gdzie przebiega granica z województwem warmińsko-mazurskim. Ułożono nowe warstwy nawierzchni, dobudowane zostały perony autobusowe, droga zyskała pobocza. Przy skarpach i łukach zamontowano bariery sprężyste, przebudowane zostały zjazdy na posesje i pola. Zadanie pochłonęło 12,4 mln złotych.
Wcześniej zmodernizowane zostały odcinki o łącznej długości 11 kilometrów pomiędzy Brodnicą i Grążawami. Prace pochłonęły łącznie 22 mln złotych.
W oparciu o porozumienie zawarte pomiędzy samorządem województwa, powiatem brodnickim, miastem Brodnica i gminą Brodnica zaktualizowana została też dokumentacja projektowa niezbędna do budowy obwodnicy Brodnicy od strony południowo-wschodniej, która stanie się częścią drogi wojewódzkiej nr 544 i wyprowadzi tranzyt z centrum miasta. Obecnie trwają procedury związane z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Pozwoli to zlecić prace budowlane, na które pozyskaliśmy 32 mln złotych dofinansowania ze środków centralnych (Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg). W poprzedniej dekadzie powstała część obwodnicy otaczająca miasto od strony zachodniej.
Droga wojewódzka nr 544 łączy powiat brodnicki z południową częścią województwa warmińsko-mazurskiego. Na długości prawie 20 kilometrów komunikuje między innymi Brodnicę oraz gminy wiejskie Brodnica i Bartniczka, stanowi też ważne połączenie pomiędzy drogami krajowymi nr 15 i S7.
fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP
Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 544 w etapach:
- I etap (Brodnica-Grążawy; sześć odcinków pomiędzy miejscowościami) – długość 6,6 km, koszt 7 mln zł, zadanie zakończone w 2022 roku
- II etap (Brodnica-Grążawy; pięć odcinków na terenach zabudowanych) – długość 4,5 km, koszt 15 mln zł, zadanie zakończone w 2023 roku
- III etap (Bartniczka-Gutowo) – długość 7,1 km, koszt 12,4 mln zł, zadanie zakończone w 2024 roku
- obwodnica Brodnicy (część południowo-wschodnia) – długość 3,5 km, szacowany koszt 64 mln zł, zakończone prace nad projektem, trwa uzyskiwanie zezwolenia na realizację.
Rekordowe wydatki na drogi
Na wojewódzki program modernizacji dróg wojewódzkich na najbliższe lata województwo przeznaczy dwa miliardy złotych. W ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (FEdKP 2021-2027), programu regionalnego nowej perspektywy, na inwestycje drogowe, w tym m.in. regionalny program budowy obwodnic, przeznaczamy 136 mln euro. Na część zadań związanych z rozbudową infrastruktury drogowej wykorzystane zostanie też zdobyte dofinansowanie centralne (ok. 170 mln zł na obwodnice i około 450 mln zł na rozbudowę innych dróg). Obecnie na drogach wojewódzkich prowadzone są inwestycje i remonty o wartości blisko pół miliarda złotych.
Źródło: Zarząd Dróg Wojewódzkich/Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego